Na Facebooku se šíří příspěvky s údajným přiznáním automobilky Volvo, že výroba elektromobilu škodí přírodě o 70 % více než výroba auta se spalovacím motorem. Tento příspěvek například zveřejnil 10. března 2024 Jindřich Rajchl s tím, že navrhuje Green Deal definitivně ukončit. Velmi zavádějící příspěvek přitom sdílelo 5 tisíc lidí.

A jak je to ve skutečnosti?  „Studie společnosti Volvo z roku 2020 porovnává uhlíkovou stopu elektrického modelu XC40 Rechargeobdobným modelem se spalovacím motorem neboli ICE. Pokud jde pouze o fázi výroby obou modelů, studie skutečně zjistila, že výroba modelu XC40 Recharge a jeho baterie má za následek zhruba o 70 % více uhlíkových emisí než výroba modelu XC40 ICE. Částečně jsou vysoké emise způsobeny právě baterií, jejíž výroba podle studie představuje až 30 % celkové uhlíkové stopy elektromobilu,“ zjistila AFP.

„Zmíněných 70 % se však týká pouze emisí uhlíku od těžby zdrojů až po bránu továrny – tedy předtím, než je vůz používán zákazníkem. Nejpřesnější by bylo porovnat emise způsobené oběma vozy během celého jejich životního cyklu, tj. počínaje těžbou a rafinací surovin a konče ukončením životnosti vozu,“ uvedla zástupkyně společnosti Volvo v e-mailu zaslaném agentuře AFP 22. března 2024.

Při zohlednění celého životního cyklu obou modelů „má XC40 Recharge nižší celkovou uhlíkovou stopu než XC40 ICE pro všechny analyzované kombinace zdrojů elektrické energie,“ uvádí studie společnosti Volvo. Společnost zjistila, že model XC40 ICE by za svůj život vytvořil emise ve výši 58 tun CO2, zatímco model XC40 Recharge by vyprodukoval 27 až 54 tun v závislosti na kombinace zdrojů elektrické energie v místech, kde by byl používán (tj. pokud by se nabíjel v zemi, která stále vyrábí elektřinu především z uhlí, jeho emise by byly vyšší než v zemi s větším podílem obnovitelných zdrojů).

Studie společnosti Volvo Motors tedy uvádí, že výrobní proces jejího elektrického kupé-SUV C40 Recharge produkuje o 70 % více emisí než u protějšku XC40 s pohonem na spalovací motor. Po započtení životnosti vozu však dojde ke zlomu a celková uhlíková stopa elektromobilu je ve srovnání s vozidlem na spalovací motor nižší. Studie společnosti Volvo vykreslila obrázek, kdy nabídka modelu XC40 zahrnuje plně elektrické, PHEV a ICE (spalovací motor) verze kompaktního SUV. Ve všech třech závěrech po ujetí 200 tisíc kilometrů vyšel elektromobil vítězně, tedy že jeho výroba a následný provoz méně škodí přírodě.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.