Televize ARD oznámila, že už na žádném ze svých kanálů neuvede Vinnetoua. Zahraniční a česká média však lžou, že za tím stál tlak antifašistických aktivistů. Vedení programu ARD přitom podle portálu Spiegel uvedlo, že televize nemůže vysílat filmy o Vinnetouovi čistě z důvodu vypršení licenční smlouvy z roku 2020. Filmy byly součástí licenčního balíčku, který už jednoduše není aktivní.

„Takto se minulý týden „zakazoval Vinnetou v televizi“. Přestože ho nikdo nezakázal a zakázat nemohl. Stalo se pouze to, že německá veřejnoprávní televize ARD nechala už v roce 2020 vypršet vysílací práva na balík filmů s Vinnetouem a Old Shatterhandem. Důvodem bylo to, že se na ně dívalo čím dál méně lidí. Podle statistik to v 90. letech bylo kolem pěti milionů, v roce 2020 pouze něco málo přes milion. Vysílací práva na Vinnetoua a spol. ihned koupila jiná veřejnoprávní televize ZDF a sérii uvede v říjnu.

Jak se tedy mohlo stát, že se z něčeho takového, co se děje neustále, dva roky poté, v srpnu 2022, stane kauza v „kulturní válce“? Vytvoří se falešná spojitost mezi normálním nesouvisejícím procesem a procesem jiným. V srpnu měl totiž v německých kinech premiéru dětský dobrodružný snímek Mladý náčelník Vinnetou. Podle traileru jde o velmi průměrnou, lehce komediální podívanou, která měla slabé recenze a ani se na ni moc nechodí.

Nakladatelství Ravesburger k ní vydalo dětské knihy. A k těm už se vyjádřilo několik organizací, že není úplně v pořádku v roce 2022 vyprávět dětem před spaním stereotypy o „původních obyvatelích Ameriky“.

Mnohá česká média se však zachovala neseriózně panikářsky a alarmisticky a začala vypisovat černé scénáře o tom, „kam až novodobá cenzura povede“. Obvykle přitom zapojila různé verze argumentačního faulu „šikmou plochou“, tedy že z jedné drobnosti předvídají kaskádu katastrofálních následků, aniž by existovaly jakékoli důkazy, že by se to vůbec mohlo stát.

Dokonce i článek ČTK neseriózně a zavádějícím způsobem ke zprávě o nových knihách použil doprovodnou fotografii obálek starých knih, a to v českém vydání, čímž falešně sugeroval, že by se něco takového mohlo dít i u nás,“ vysvětluje Kinobox.cz.

O skandálu týkajícího se zákazu vysílání v televizi ARD informoval jako první bulvární portál Bild. Zdá se však, že celou situaci spíše přikrášlil.

Co se týká nevydání nové knihy, německé nakladatelství se rozhodlo nevydat knížku s novými příběhy Vinnetoua, protože byla napsaná ve stylu 19.století, byla napsaná přesně ve stylu, jako by ji napsal Karel May. „Knihy Karla Maye a následně západoněmecko-jugoslávské filmy nemají s realitou Ameriky a s životem tamějších původních obyvatel nic společného. May v Americe nebyl (respektive byl tam ve stáří, až poté, co napsal své knihy) a ve svých knihách popisuje své představy, fantazie, předsudky, ne život v Americe. Jeho knihy nemají s realitou nic společného. Používání rasistického a koloniálního slovníku v knihách Karla Maye. Už samotné slovo “indiáni”, které k označování původních obyvatel vymysleli a začali používat kolonizátoři a pachatelé genocid. Mysleli si, že jsou v Indii, proto slovo Indiáni (anglicky Indové). O žádné “indiány” nešlo. Je to trochu podobné, jakoby May psal o obyvatelích České republiky a označoval je zásadně třeba slovem “Knedlíci”,“ doplňuje Miroslav Brož ze spolku Konexe pro web Romea.cz.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.