Dokážou se mladí lidé orientovat v internetové džungli? Jak se v praxi vyučuje mediální gramotnost na středních školách? A proč je důležité věnovat se právě studentům?  Nejen na tyto otázky odpovídal Ondřej Chlupáček, tiskový mluvčí projektu Zvolsi.info.

Projekt na webu představuje sám sebe takto: S informacemi je to trochu jako s jídlem a internet je velký supermarket, kde si je může kdokoli obstarat. Nechceme přitom nikomu říkat, co má číst a co ne. Naším cílem je, aby si mladí lidé dokázali sami vyhodnotit, které články stojí za přečtení. Už nás totiž nebaví dívat se, jak se chytré mozky plní hloupými informacemi.”  ( Více na stránkách projektu nebo Facebooku. )

Petr Nutil: Co je projekt Zvolsi.info, kdo za ním stojí a jaká byla motivace jeho vzniku? A proč jste si za svá hlavní témata vybrali zrovna mediální gramotnost a propagandu?

Ondřej Chlupáček: Projekt jsme oficiálně spustili 1. listopadu 2016. Tomu samozřejmě předcházel nějaký čas příprav a plánování. Zvol si info jako takové vzniklo na Katedře politologie FSS MU díky předmětu, který vypsala Petra Vejvodová s Milošem Gregorem. Výstupem tohoto předmětu měla být kampaň a na nás, původních devíti členech bylo, jakým způsobem s ní naložíme. Po několika schůzkách jsme usoudili, že nechceme bojovat proti něčemu, ale za něco a to něco pro nás byla mediální gramotnost. Na základě toho jsme udělali dotazníkový průzkum mezi 351 studenty středních škol a gymnáziích, z něhož nám vyšlo, že pro 70% dotázaných představuje Facebook primární zdroj informací a pro 20% z nich není vůbec důležitý zdroj informace. Což potvrdilo náš původní předpoklad, přišlo nám to alarmující a pustili jsme se do toho.

Mediální gramotnost je takové obecné téma, jak konkrétně jí vy představujete studentům?

Středobodem naší činnosti je naše mediální příručka Surfařův průvodce po internetu, která mapuje pět základních přešlapů dezinformací a propagandy, vysvětluje, jak fungují, jak je odhalit a vtipnou a hravou formou ukazuje, jakým způsobem s nimi pracovat. V offline části kampaně jezdíme na přednášky po celé České republice – byli jsme na více než desítce přednášek a ukázali ji více než tisícovce žáků. Dalších 30 přednášek je před námi. Nabrali jsme dalších 15 lidí. Situace se vyvíjí příznivě. Jsme samozřejmě na Facebooku a máme i web, kde aktivně pracujeme s naší primární cílovou skupinou 15-18 let.

Dokážete říct, jak moc podle vašich zkušeností právě mladí lidé podléhají fenoménu falešných zpráv a dezinformacím obecně?

Středoškoláci často nemají vyvinutý automatický filtr na to, co je důvěryhodné a co ne. Některým věcem zkrátka člověk uvěří spíše v šestnácti než ve čtyřiceti, a i toho dokáže propaganda využít. Když člověk vyrůstá, mnoho věcí okolo je nových, což je skvělá věc. Zároveň to ale toho nejchytřejšího mladého člověka dělá zranitelného vůči propagandě, protože jí čelí ještě dřív, než si stačil vyvinout zdravou míru skepse. Proto je propaganda tak účinná mezi mladými lidmi. Nabourává jejich možnost v klidu si vytvořit schopnost kriticky myslet.

Jaké má projekt plány do budoucna? Co vás čeká?

Primární plán do budoucna je pokračovat v činnosti stejně dobře jako doposud. Začátkem roku jsme nabrali dalších 15 vysokoškoláků, kteří nám chtějí pomáhat napříč činnostmi, které ve Zvol si info děláme – ať se jedná o samotné přednášení, práce na dotaznících a s daty nebo tvorba obsahu pro web a Facebook. Jinak v prvním pololetí roku 2017 chceme s naší činností expandovat na Slovensko, což znamená přeložení Surfařova průvodce a celé přednášky, kterou ukazujeme studentům. Re-designujeme web a výhledově plánujeme vyvinout i metodiku, kterou bychom mohli pomoci učitelům ve věci mediální a informační gramotnosti, ale to je zatím hudba daleké budoucnost.

S jakými reakcemi se vaše aktivity setkávají ze strany škol, studentů a pedagogů? 

Reakce žáků a učitelů jsou velmi pozitivní. Byli jsme všichni překvapení, že nám studenti ze škol píšou sami, ať přijedeme do jejich školy s přednáškou. I ze strany učitelů je podpora znatelná. O víkendu jsme byli na konferenci v Popradu, kde jsme přednášeli pro slovenské učitele, kterým se přednáška velmi líbila a hned jsme domluvili několik přednášek na Slovensku.

A závěrem vaše doporučení, jak dezinformacím nenaletět a nepodlehnout shrnuté do jedné věty?

Základní doporučením je nevěřit všemu, co je na internetu a pořádně si přečíst našeho průvodce.


contributor