HOAX: Reportáž z pařížské no-go zóny od Daily Mailu

Britský deník Daily Mail publikoval reportáž Andrewa Maloneho z města Saint-Denis, které se údajně v mnoha svých částech blíží no-go zóně. Podle něj zde kvete kriminalita a žijí zde i džihádisté. Článku se chytil i český web Parlamentní listy a v rámci svého „monitoringu“ přeložil nejzásadnější části článku.* 

Jenže celá záležitost má jeden zásadní zádrhel. Sám Daily Mail článek stáhl. Důvodem bylo příliš mnoho faktických chyb. „Daily Mail článek stáhl z webu a autor těch výmyslů zmizel z Twitteru,“ upozornil Tomáš Prouza, který léta vykonával funkci státního tajemníka pro evropské záležitosti.

Ověřovaní článku se totiž chopil „Marwan Muhammad“ a ve svém statusu na sociální síti Twitter našel v článku mnoho zásadních chyb.

První chybou bylo, že si článek britského deníku pletl dva pojmy. Konkrétně šlo o rozdíl mezi městem „Saint Denis“ a departmentem „Seine Saint Denis“. Zasaženo do českých reálií, rozdíl je zhruba takový, kdyby někdo dělal rovnítko mezi městem Úvaly a celým okresem Praha – východ. A ještě navrch tvrdil, že leží v Praze.

Jasně. Říkáte si, že je to malichernost a vůbec to nevyvrací podstatu článku. Autor článku se však mýlil i v zásadnějších věcech. Například když líčil svou zkušenost, kdy se snažil někoho fotit. Novinář si stěžuje na to, že mladík mu skočil před objektiv mobilního telefonu a křičel „Ne, ne, ne“. Problém je ovšem částečně chybou i novináře. „Jako novinář by mohl vědět, že ve Francii zakázáno fotit někoho bez výslovného souhlasu. To je trestáno zákonem, s hrozbou pokutami až do 45 000 EUR,“ rýpnul si na adresu autora článku Marwan Muhammed. Připomněl také novináři, že v Saint Denis žijí lidé, hlásící se k více jak 90 národnostem.

V článku britského deníku se také před odstraněním psalo, že v Saint Denis je údajně pro makléře problém prodat jakoukoliv nemovitost v lokalitě. Jednoduše jde však zjistit, že ani toto tvrzení není pravdivé. Realitní weby nabízí nemovitosti v této lokalitě za ceny, které jsou přiměřené i jiným podobným lokalitám. Zároveň se v Saint Denis staví i nové projekty.

V původně vydaném článku i článku na Parlamentní listech se píše, že v Saint Denis prý žije až 300 tisíc ilegálních migrantů. Tvrdí to údajně oficiální zdroje. Pravda je přesně opačná. Oficiální zdroje neví, kolik žije v oblasti nelegální migrantů. Marwan Muhammad si navíc opět rýpnul do autora článku. Těžko totiž v městě, které má oficiálně 110 733 obyvatel, může žít 400 000 nelegálních přistěhovalců.  S údajným počtem 400 000 přišel web „Riposte“, který je znám svým vymýšlením a jde jej jednoznačně nazvat dezinformačním. Riposte jako zdroj jedno z nejčtenějších deníků? Jako vážně?

Stažený článek také uvádí, že prý „Sanit Denis je stát ve státě a fungují zde Sharia soudy“. Marwan Muhhamad připomíná, že ve Francii nejsou žádné náboženské soudy povolené a zákony platí pro všechny stejně. A ptá se (správně) na zdroj tvrzení o údajných soudech.

Další omyly v článku:

  • V již staženém článku se také dočteme o jakési výjimce v rámci integrace, kdy snad ženy mohou nosit nikáb. Nic takového v zákoně není.
  • To, že policisté jsou ozbrojeni i těžkými zbraněmi, je ve Francii standardem.
  • Těžko prokazatelné je i tvrzení o černých trzích s kradenými věcmi. Neexistují žádné oficiální statistiky, které by prokazovaly, kolik procent tvoří muslimové, co týká tzv. „dealování“ drog.
  • V Saint Denis se určitě neruší ani Vánoce, ani trhy před svátky.
  • Pravdou je také, že hidžáb nosí jen 23% muslimských žen a není pravdou, že ostatní by byly kvůli tomu v nebezpečí.
  • Nepřesnosti se týkají i několika osob.

Zkrátka. Celý článek v Daily Mail je plný nepřesností a byl po právu stažen. Parlamentní listy to evidentně nevědí nebo nechtějí vědět.

Jak nám můžete pomoci se dozvíte zde.

* AKTUALIZACE: Článek již stáhl i server Parlamentní listy. Protože ovšem může kolovat v různých kopiích po internetu, článek pro jistotu ponecháme.

Jan Cemper