Dnes se nebudeme věnovat úplně nové záležitosti, ale zprávě, která už před třemi lety řádně rozhýbala vody českého internetu. Zprávě, která se opět vrací na výsluní.

O recyklované fiktivní reportáži, aneb jak snadné je nepochopit vtip

V roce 2014 se totiž objevila zpráva, že kvůli laxnosti českých europoslanců přišla Česká republika o deset kilometrů chorvatského pobřeží. To jsme mohli získat výměnou za dvě poslanecká místa.  Video bylo uvedeno dramaticky: Mořské pobřeží pro ČR – ztraceno díky českým Europoslancum – pravda z televize SRN o Češích v Europarlamentu !!!! Česká média mlčí!

Na celou reportáž se můžete podívat zde:

Kampaň z roku 2014

Šlo samozřejmě o nadsázku. Tato kampaň vytvořená nadací Open Society Fund si dala za cíl motivovat voliče k účasti ve volbách do Evropského parlamentu pod heslem “Chcete moře? Staňte se Evropany.”

Dočteme se o ní například ve výroční zprávě nadace: Kampaň odstartovala virálním videem, fiktivní reportáží RTL o tom, že kvůli neúčasti většiny našich europoslanců na důležitém hlasování jsme přišli o deset kilometrů moře na chorvatské Istrii. Celá kampaň byla šířena primárně na sociálních sítích. Reportáž o ztrátě moře se stala v týdnu od 22. dubna nejúspěšnějším videem na českém YouTube. Díky spolupráci s několika organizacemi (Nasipolitici.cz, Demagog.cz, Kohovolit.eu, Europeum) se podařilo vytvořit informační servis pro voliče na stránkách www.nasstat.cz/chcetemore, který nabídl on-line nástroje pro kvalifikovanou a informovanou volbu. Kampaň, která motivovala jak k účasti ve volbách, tak k využití tohoto servisu, měla enormní úspěch a referovala o ní všechna významná tuzemská média.

Medializace

O fiktivní reportáži v roce 2014 psaly zpravodajské weby iDnes, Aktuálně, iHned nebo třeba Novinky. Web TN.cz tehdy označil celou reportáž za “pravděpodobně aprílový žertík”, nicméně pro jistotu nechává prostor i frustrovaným občanům s tím, že “někteří Češi jsou zmatení nebo rozhořčení. “Je to hodně smutné, ale tak nám to patří, že si dělají srandu. I kdyby to byla pravda, tak vůbec mě to nepřekvapuje,” diskutuje se pod reportáží.” ( v takovém vyjádření laskavý čtenář jistě rozezná tradiční povzdech “sice to není pravda, ale mohla by být”).

2017: Znovuzrození

Jak upozorňuje web Hoax.cz, tato zpráva se nyní, po třech letech od vzniku znovu šíří řetězovým e-mailem.  Mimo jiné 10. 2. 2017 video recykluje web Zvědavec a video se objevuje v mnoha diskuzích napříč internetem.

Závěrem

“Mořská aféra” je takovou pěknou ukázkou obecných principů vzniku a šíření falešných zpráv na internetu. Ať už stvoříte sebevětší pitomost nebo si z něčeho uděláte legraci, vždy se najde někdo, kdo takovou informaci nepochopí a vezme jí vážně. Toto video je navíc neukotvené čase a nevztahuje se k žádné jasně zařaditelné události či jménu a tak je pravděpodobné, že se s ním zase – třeba za pár let – setkáme jako s argumentem, jak je ta Unie vlastně zlá.


contributor