Analýza Neovlivni.cz: 8 čerstvých mýtů ruské propagandy v českých médiích

Russia / Zdroj: Pixabay.com

Internetový zpravodajský server Neovlivni.cz zanalyzoval zprávy bruselského týmu zaměřeného na ruskou propagandu. Tato analýza se věnuje těm, které se objevily na českém internetu.  

Bruselský tým “bořičů” ruské propagandy, StratCom East, publikoval první tři bulletiny mapující kremelské dezinformační útoky. Potěšující zpráva pro Česko je, že žádná z podstrčených zpráv nepronikla do tradičních médií.
Objevily se výhradně na stránkách, o nichž už je známo, že propagandu šíří.

Mezi desítkami zpráv, v nichž členové týmu StratCom East zachytili během uplynulých tři týdny ruskou propagandu, se jich v českém jazyce objevilo osm. Všechny přitom přinesly servery, které najdete i v databázi kremelských ozvěn, již sestavuje deník Neovlivní.cz (zde »). Jde o projekty jako Sputnik, Ac24.cz, Czech Free Press či Aeronet, které nekomentované Putinovské vidění světa nabízejí bez obalu, nebo i zastrčené mezi obyčejnými zpravodajskými texty.

Zatímco hlavním trendem propagandy v Evropě byla situace na Ukrajině, zejména pak nepodložené informace o ofenzivě ukrajinské armády v Doněcké oblasti, na českých serverech se nejvíc podsunutých zpráv týkalo tragédie ruského Airbusu v Egyptě. Hned čtyři texty svalovaly vinu za teroristický útok na západní mocnosti.

Pohled do aktuálního vydání Disinformation review. Repro: Neo
Pohled do aktuálního vydání Disinformation review. Repro: Neo

První z článků vyšel 5. listopadu na Aeronetu a citoval “zdroj z Bílého domu”, který měl prozradit, že pád letounu má na svědomí zakázaná egyptská strana Muslimské bratrstvo, “věrný spojenec USA”. Žádný konkrétní zdroj tato informace nemá, opřena je o obraty jako ‘podle všeho’, ‘vše nasvědčuje’ a podobně. “Neexistuje jediný důkaz, který by toto závažné obvinění podpořil,” píše se v bruselském Disinformation review.

Další text byl jen o den starší. Server Ac24.cz přinesl zprávu, že CIA dodá militantům zbraně vhodné k sestřelování komerčních linkových letadel. V textu opět chybí jakýkoli relevantní zdroj této zprávy, v nekvalitně přeloženém článku se píše pouze o tom, že se “nám ve středu dostalo švédského stolu s důvěryhodnými informacemi”.

8. listopadu publikoval server Czech Free Press zprávu, že se Rusko při odvážné misi v Jemenu zmocnilo agentů CIA, kteří sestřelili ruské letadlo v Egyptě. “Britská vláda je si dle zprávy ruské zahraniční výzvědné služby (SVR) plně vědoma, že let 9268 byl sestřelen jejich raketou, a Obamův režim plně ví o spoluvině CIA; proto není překvapením, že tito západní spojenci nyní zaplavují svůj propagandistický tisk ‘historkami’ o tom, že tato katastrofa byla způsobena bombou.” Pro doplnění, žádná podobná zpráva ruské zahraniční rozvědky publikována nebyla.

Problém, jak s celou teorií naložit, nastal v okamžiku, kdy teroristický útok připustil i sám Vladimir Putin a nařídil zastavit všechny lety z Ruska do Egypta.

Na Ac24.cz to 10. listopadu vyřešili zprávou, že ruský prezident reagoval na hrozby Západu. “Příkaz Putina zastavit lety do Egypta mohl být zapříčiněn jen jedním – a to není hrozba Islámského státu, ale hrozba samotného Západu. (…) A i když se to maskuje pod útoky IS, fakticky je provádějí západní tajné služby přes své agenty v Egyptě.” Zpráva opět není podložena jediným ověřitelným zdrojem. Potvrzená je pouze kruhem – tedy odkazy na další weby, které šíří ruskou propagandu.

Zbylé čtyři zprávy v českém jazyce se pak týkaly amerického zbrojení (Sputnik a Ac24.cz informovaly, jak drasticky přibývá v USA laboratoří vyvíjejících chemické zbraně), nebo snahy Německa a EU legalizovat pedofilii (Czech Free Press). “Článek je inspirován staršími webovými texty z roku 2009, tehdy ale šlo o seznam dostupných materiálů pro potřeby sexuální výchovy, který vydalo německé Středisko pro výchovu ke zdraví,” připsali experti z Disinformation review. “Využité citace z článku se ve zmíněné publikaci vůbec nevyskytují.”

Další podchycený propagandistický text vyšel na Aeronetu a týkal se toho, že se v Praze odehrají 17. listopadu provokace zaplacené západními neziskovkami. Text opět nepřináší jedinou informaci, kterou by bylo možné podpořit jakýmkoli faktem či konkrétním zdrojem.

A konečně osmá dezinformace, tentokrát z Ac24.cz, který publikoval video, na němž má být vidět, jak americký vrtulník chrání během přesunu konvoj Islámského státu. “Vzhledem k nízkému rozlišení videa nelze vyvodit vůbec nic. Není tam jediná stopa, že by konvoj skutečně patřil IS. A ani podle typu vrtulníku nelze stanovit, komu stroj patří,” píše se v bulletinu EU.

Publikováno na webu Neovlivni.cz

Simona Holecová