Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Tech

TV Nova a podivný volební průzkum

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

V Televizních novinách stanice TV Nova byl 9. 6. 2017 prezentován volební průzkum vcelku kreativním způsobem.

Reportáž byla odvysílána v rámci pátečních Televizních novin. Začíná v čase 38:30.

Nad kreativitu TV Nova upozornil na svém Facebookovém profilu pražský zastupitel Pirátů Mikuláš Ferjenčík“Na obrázku vidíte obrázek z hlavních zpráv Televize Nova a je správně uvedený jako volební potenciál daných stran. Co už na obrázku nevidíte je slovní komentář redaktorky. Ta graf na obrázku komentuje stylem, jako by šlo o volební model, tedy o odhad volebního výsledku těchto stran ve volbách. Volební potenciál přitom udává počet voličů, kteří volbu určité strany zvažují. Všimněte si, že součet přesahuje 100 %.”

(Pozn. redakce) Ve vysílání zazní komentář Lucie Borhyové: “Podle květnového průzkumu společnosti Sanep by teď volby vyhrálo hnutí Ano. Hlas by mu dalo 27,8 procenta voličů. Druhá by byla sociální demokracie s 20,4 procenty… A do parlamentu by se podle volebního potenciálu dostala i Česká pirátská strana a Realisté. Průzkum vychází pouze z hlasů respondentů kteří jsou rozhodnuti, nebo zvažují svou volební účast.”

Otázku, proč byl prezentován dva týdny starý průzkum ponecháme stranou. Podstatné v tomto případě je, jak naložila TV Nova s podobou grafu a že divákům nevysvětlila, jaký je rozdíl mezi volebním potenciálem a průzkumem. Nejdříve tedy k vizuální podobě.

Graf společnosti Sanep, zveřejněný již 26. 5. na rozdíl od Televize Nova odlišuje přesvědčené voliče a volební potenciál, jak se můžete přesvědčit níže.

TV NOVA

Screenshot z reportáže TV Nova, 9. 6. 2017

SANEP

Sanep – květen 2017

Rázem vidíme, že potenciál je něco zcela jiného než počet rozhodnutých voličů.

Volební potenciál znamená, kolik procent hlasů by strana mohla hypoteticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni lidé, kteří její volbu reálně zvažují a nevylučují účast u voleb. K výpovědní hodnotě takového modelu se sluší poznamenat, že člověk, který vážně zvažuje volbu strany A i strany B, stává se potenciálním voličem obou z nich. Proto součet přesahuje 100 %.

Volební průzkum, na rozdíl od volebního potenciálu pracuje se skutečnými daty pro jednotlivé strany.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
redakce

Tým manipulatori.cz

Share
Published by
redakce
Tags: Média

Recent Posts

Nikdo nepopírá, že AZOV byl neonacistický. Už dávno ovšem není

Poslanec Jaroslav Foldyna se nechal slyšet, že prý dezinformace je v tomto případě nepohodlná pravda.…

1 hodinu ago

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

1 dnem ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

2 dny ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

2 dny ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

3 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google