Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Tech

TV Nova a podivný volební průzkum

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

V Televizních novinách stanice TV Nova byl 9. 6. 2017 prezentován volební průzkum vcelku kreativním způsobem.

Reportáž byla odvysílána v rámci pátečních Televizních novin. Začíná v čase 38:30.

Nad kreativitu TV Nova upozornil na svém Facebookovém profilu pražský zastupitel Pirátů Mikuláš Ferjenčík“Na obrázku vidíte obrázek z hlavních zpráv Televize Nova a je správně uvedený jako volební potenciál daných stran. Co už na obrázku nevidíte je slovní komentář redaktorky. Ta graf na obrázku komentuje stylem, jako by šlo o volební model, tedy o odhad volebního výsledku těchto stran ve volbách. Volební potenciál přitom udává počet voličů, kteří volbu určité strany zvažují. Všimněte si, že součet přesahuje 100 %.”

(Pozn. redakce) Ve vysílání zazní komentář Lucie Borhyové: “Podle květnového průzkumu společnosti Sanep by teď volby vyhrálo hnutí Ano. Hlas by mu dalo 27,8 procenta voličů. Druhá by byla sociální demokracie s 20,4 procenty… A do parlamentu by se podle volebního potenciálu dostala i Česká pirátská strana a Realisté. Průzkum vychází pouze z hlasů respondentů kteří jsou rozhodnuti, nebo zvažují svou volební účast.”

Otázku, proč byl prezentován dva týdny starý průzkum ponecháme stranou. Podstatné v tomto případě je, jak naložila TV Nova s podobou grafu a že divákům nevysvětlila, jaký je rozdíl mezi volebním potenciálem a průzkumem. Nejdříve tedy k vizuální podobě.

Graf společnosti Sanep, zveřejněný již 26. 5. na rozdíl od Televize Nova odlišuje přesvědčené voliče a volební potenciál, jak se můžete přesvědčit níže.

TV NOVA

Screenshot z reportáže TV Nova, 9. 6. 2017

SANEP

Sanep – květen 2017

Rázem vidíme, že potenciál je něco zcela jiného než počet rozhodnutých voličů.

Volební potenciál znamená, kolik procent hlasů by strana mohla hypoteticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni lidé, kteří její volbu reálně zvažují a nevylučují účast u voleb. K výpovědní hodnotě takového modelu se sluší poznamenat, že člověk, který vážně zvažuje volbu strany A i strany B, stává se potenciálním voličem obou z nich. Proto součet přesahuje 100 %.

Volební průzkum, na rozdíl od volebního potenciálu pracuje se skutečnými daty pro jednotlivé strany.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
redakce

Tým manipulatori.cz

Share
Published by
redakce
Tags: Média

Recent Posts

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

13 hodin ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

20 hodin ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

2 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

3 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

4 dny ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google