Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Monitoring

PRŮZKUM MEDIÁLNÍ GRAMOTNOSTI: Urážela Česká televize občany ČR?

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Na sociálních sítích se začíná opět šířit informace o průzkum společnosti STEM, která zjistila, že 61 % občanů ČR má problémy s mediální gramotnosti. Konspirační a dezinformační web Skrytá pravda to pojal tak, že je to urážkou českého národa a občany ČR uráží Česká televize. Prý údajně kvůli tomu, že si Češi nenechají diktovat z Bruselu.

A jak je to ve skutečnosti? Průzkum pro Českou televize vytvořila agentura STEM/MARK. O průzkumu informoval například i web Idnes.cz. Předmětem průzkumu nebyl názor občanů na Evropskou unii či Českou televizi, ale vysoká škála oblastí. Jednalo se o technické znalosti a dovednosti jako například ovládání TV nebo počítače, rovněž se jednalo o znalost tuzemských i zahraničních vlastníků médií nebo o znalost a schopnost odlišit mediální formy (zpravodajství, žurnalistika, nová média, investigativní žurnalistika…) Analytiky také zajímala schopnost interpretace a identifikace mediálních sdělení, praktické ověření schopností interpretace nebo znalost, charakteristiky a poslání veřejnoprávních médií veřejné služby. Podle výsledků průzkumu dosahují Češi ve znalostech o médiích a v přístupu k informacím v průměru 39 bodů ze 100 možných. Z průzkumu vyplynulo, že lidé sice většinou umí zacházet s technickými vymoženostmi a ovládat internet, ale často neví, kdo vlastní jaká média. Nízká je podle zjištění STEM/MARK i schopnost lidí vyhodnotit mediální sdělení, ve které dotazování dosáhli 35 bodů ze 100. V průzkumu agentury pro Českou televizi nejhůř dopadli senioři. Špatné výsledky ale měli i mladí lidé mezi patnácti a osmnácti lety.

 „Naprosto rozumím tomu, že je skupina lidí, která v nejistém světě dynamicky se vyvíjejícím, protože mu nerozumí, tak se ho bojí. Člověk je nejistý a v tu chvíli je naprosto jasné, že bude upřednostňovat bezpečí před světem neznámým. A naopak, člověk sebejistý bude upřednostňovat svobodu před světem bezpečným,“ potvrdil ministr školství Plaga.

Podle ředitele průzkumu STEM/MARK Pavla Šimoníka je problém nízké mediální gramotnosti i v tom, že zdrojů informací je moc. „Žijeme ve velmi dynamické době, která se velmi rychle proměňuje. Dřív stačilo konzumovat tisk, televizi a rozhlas, bylo omezené množství stanic. Dnes jste vystaveni milionu různých mediálních podnětů. Ten čas, který mají lidé na konzumaci médií, je velmi omezený a nemají čas asi dopodrobna studovat, odkud co přichází a jak s nimi co manipuluje,“ řekl Šimoník.

Celý pořad věnovaný tomuto tématu najdete zde.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Současné Rusko se chová podobně jako nacistické Německo

Písemné dohody jsou jen cár papíru. Tak by šel zhodnotit postoj nacistického Německa před druhou…

11 hodin ago

Statistiky dokazují, že očkování úmrtnost nezvýšilo

Na sociálních sítích se stále dočteme o údajných „turborakovinách“ nebo o epidemii náhlých úmrtí mezi…

17 hodin ago

Je diskuze o ploché zemi na veřejnoprávních médiích výrazem svobody nebo naprosté absurdity?

Na příkladu toho, co na Slovensku Ficova vláda předvádí, jaké lidi dokáže obsazovat do vysokých…

1 dnem ago

Český červený kříž nenabízí zdarma ani online kurzy, ani zubní implantáty

Na Facebooku můžeme nalézt spoustu podvodných stránek. Nyní se podvodníci rozhodli zneužít jméno Českého červeného…

2 dny ago

AstraZeneca sama požádala o stažení vakcín kvůli nezájmu. Jsou modernější vakcíny

Jindřich Rajchl (PRO) a další zřejmě sází na hloupost svých čtenářů a na to, že…

3 dny ago

Simona Postlerová si stěžovala na postcovidový syndrom

Po každém úmrtí známé osobnosti se snaží dezinformátoři spojovat úmrtí s očkováním proti COVID-19. Ne…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google