Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Příspěvky o nepořádku po lidech z Ukrajiny a jak to je s jejich značkovým oblečením

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Sociálními sítěmi se stále šíří příspěvky upozorňující na nepořádek, který údajně vzniká po lidech z Ukrajiny. V některých případech se skutečně může jednat o fotografii z hranic Polska a Ukrajiny. Ale jde nutné také znát kontext. „V prvních dnech a týdnech byl na polských hranicích hrozný chaos. Mísili se tu uprchlíci a lidé, kteří chtěli pomoci. Lidé přiváželi pomoc na divoko v krabicích. Převážně se jednalo o oblečení. Pokud si má člověk vybrat svou velikost, tak je třeba, aby to oblečení bylo na věšácích, a to tam chybělo. No a když lidé se v oblečení z krabic přehrabují, tak vzniká nepořádek. Další věc je, že některé oblečení bylo opravdu nevhodné. Viděl jsem v krabicích například i plesové šaty nebo pracovní oblečení,“ řekl nám Martin Mádl, který na hranicích pomáhá. Lidé například z centra Šatník v Pražské tržnici tvrdí, že lidé z Ukrajiny si k nim chodí i pro obnošené oblečení, pokud je přehledně srovnáno na věšácích.

Příspěvky pak vytváří narativ, že lidé z Ukrajiny si ničeho neváží, chtějí jen značkové oblečení a podobně. To však není pravda. „Ukrajinští občané jsou vděční za každé bezpečné útočiště, kde mohou přečkat válku a následně se vrátit do své vlasti,“ popisuje zkušenost slovenská policie. Značkové oblečení, které mají uprchlíci na sobě je navíc v mnoha případech falsifikátem. Česká obchodní inspekce čas od času dělá zátahy na tržnice a snaží zabránit obchodu s falsifikáty a pašovaným zbožím. Na Ukrajině se příliš tomuto černému obchodu nebránilo. Jednat se také může o zboží nižší jakosti nebo několik let staré oblečení, kterého se výrobci zbavují téměř zadarmo. I v české republice jsou obchody s takovým zbožím.

Přestože je Ukrajina cizím státem, sousedí se Slovenskem a rozhodně není od České republiky daleko. Mnozí Češi si ovšem zároveň neuvědomují, že lidé, kteří prchají před válkou, nemusejí být úplně chudí. Mohou mít značkové oblečení, šperky a klidně i dost peněz na účtu nebo v hotovosti. Ať už ovšem patří k bohatším, nebo k chudším Ukrajincům, spojuje uprchlíky zásadní skutečnost – prožili velké trauma. Prchají před válkou, bojí se o životy své i svých blízkých a utíkají do neznáma. Prožité hrůzy mohou způsobit, že se uprchlíci po příchodu do cizí země chovají z našeho pohledu nelogicky. Lidé, kteří je kupříkladu ubytovávají, mohou považovat některé jejich činy za nepochopitelné, neadekvátní k situaci apod. Samozřejmě nelze ospravedlňovat veškeré nevhodné chování, ale osoby s prožitým traumatem je přeci jen třeba soudit trochu mírněji.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

45 minutami ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

18 hodin ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

1 dnem ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

2 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

3 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google