Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Monitoring

Do prezidentské kampaně se zapojil Aeronet a Protiproud, otevřeně podporuje Miloše Zemana

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Lidé z The Prague Security Studies Institute se rozhodli, že kromě parlamentní voleb se ve svém projektu budou věnovat i dění okolo prezidentských voleb. Cílem projektu je analyzovat chování webů šířících dezinformace během kampaně před prezidentskými volbami v lednu 2018. Projekt nese opět název České volby v éře dezinformací a nyní zveřejnil zprávu za prosinec 2017. Projekt sledoval dezinformační servery AC24, Protiproud, Sputnik CZ, Aeronet.cz, Českoaktuálně, Světkolemnás, Czechfreepress, Bezpolitické korektnosti a Vlastenecké noviny. Rovněž sledoval facebookovou stránku Zprávy.cz, která se přejmenovala z původního názvu We Are Here At Home.com a má přes 80 tisíc sledujících.

„V první polovině prosince se objevily dvě dezinformace týkající se prezidentských voleb. Obě dezinformace byly publikovány na webu Aeronet. Dezinformace, dle níž George Soros a Karel Schwarzenberg budou financovat protikandidáty Miloše Zemana, byla publikována 8. 12.1 Posléze se začala objevovat v diskuzích pod články na Parlamentních listech a Novinkách. Poté, co na ni upozornily Hospodářské noviny (12. 12.), informoval o ní i text publikovaný na webu Eurozprávy.cz (14. 12.). Posléze se objevila na webech NWOO, Svobodné noviny a Protiproud (18. 12.). V posledním prosincovém týdnu se tato dezinformace již objevovala minimálně (viz graf č. 5) Dezinformace z obviňující státní orgány (Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám a Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost) z přípravy informační kampaně proti prezidentu Miloši Zemanovi, publikovaná 12. 12., se na žádném dalším webu neobjevila. Miloši Zemanovi vyjádřil podporu web Aeronet, který napsal, že Zeman je (spolu s Petrem Hannigem) jediný „pronárodní kandidát“, a šéfredaktor Protiproudu Petr Hájek, který doporučil jeho volbu,“ píše se v analýze.

Servery, které jde nazvat dezinformačními se v průběhu prosince podle The Prague Security Studies Institute chovali poměrně vyvážně co se týče počtu pozitivního a negativního vyznění. Mnohem více článku se však věnovalo Milošovi Zemanovi. Zatímco Miloš zeman byl zmiňován v 362 textech, druhý nejvíce zmiňovaný kandidát, Jiří Drahoš, pouze v 156 textech. „Nejčastěji zmiňovaným kandidátem byl Miloš Zeman (celkem v 362 textech). Pokud by se však počítaly pouze případy, kdy byl zmiňován v souvislosti s volbami a nikoli s výkonem prezidentské funkce, sníží se toto číslo na 156 textů. I s tímto skóre však Zeman zůstává nejčastěji zmiňovaným kandidátem. Následuje Jiří Drahoš (135 textů), Mirek Topolánek (114 textů) a Michal Horáček (86 textů). Se značným odstupem následují Pavel Fischer (45 textů), Marek Hilšer, Petr Hannig (shodně 32 textů), Jiří Hynek (30 textů) a Vratislav Kulhánek (29 textů), kteří jsou však většinou zmiňováni v textech věnujících se všem kandidátům (typicky zprávy o předvolebních průzkumech),“ píše se ve zprávě za prosince.

„Web Protiproud publikoval šest textů, přičemž většina z nich obsahovala pozitivní (ve dvou případech Miloš Zeman, v jednom Petr Hannig a Jiří Hynek) či negativní zmínku (ve třech případech Jiří Drahoš, ve dvou případech Michal Horáček a Pavel Fischer) o některém z kandidátů. Web Aeronet v jednom ze tří publikovaných textů v pozitivních konotacích zmínil Miloše Zemana a Petra Hanniga. Přestože ostatní kandidáti byli zmiňováni bez negativního či pozitivního sentimentu, z kontextu (zejména dezinformace související se zapojení George Sorose do prezidentské kampaně, která je popsána dále) byla zřejmá snaha o jejich očernění. Na webu Sputnik CZ vyšlo 15 textů, které o kandidátech referovaly bez negativních či pozitivních konotací. Na tomto webu vyšel rozhovor s Petrem Hannigem. Web AC24 a FB stránka Zprávy.cz se o jednotlivých kandidátech téměř nevyjadřovaly,“ dodává analýza.

The Prague Security Studies Institute také zveřejnil pohled prezidenských kandidátů na dezinformace.

Zpracoval: Jan Cemper

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Manipulace Davida Martinka ohledně smlouvy DCA

David Martinek je režisér a producent, nezávislý komentátor a publicista. Natáčí předně televizní dokumenty, publicistiku,…

18 hodin ago

Česká pošta mění uniformy, prokremelští aktivisté to okamžitě spojují s Ukrajinou

Zdá se, že ukrajinizací Česka trpěli už komunisté. I za komunismu totiž pošta, která nesla…

1 dnem ago

Ukrajinští neonacisté Rédové vadí, slovenští ne

Petra Rédová je jednou z aktivistek, které rády poukazují na údajný neonacismus na Ukrajině. Nedávno…

2 dny ago

Opět se šíří lež, že bude rušen svátek 8. května

Jakýsi pamflet z e-mailu je pro některé dostatečným důkazem, že vláda se údajně rozhodla zrušit…

2 dny ago

Za co všechno může být souzen Pavel Zítko?

Asi všichni zaznamenali zprávu, že dezinformátora Pavla Zítka hledá policie. Podle dostupných informací o zadržení…

3 dny ago

Polský generál Adam Marczak byl prý zabit na Ukrajině. Nic takového se nastalo

I v českém prostředí je šířena zpráva, že Rusko zabilo několik vysoce postavených důstojníků NATO na…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google