Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Politika

Oblíbenec dezinformačních médií Štefan Harabin zpochybnil volby

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Nezávislý „národní“ kandidát Štefan Harabin, který v minulosti šířil mnoho dezinformací, promluvil o tom, že výsledky voleb nejsou v pořádku, protože někteří jeho nominanti ve volebních komisích byly údajně vyloučeni ze sčítání hlasů. Naznačil, že proti uznání výsledku podnikne právní kroky. V druhém kole nepodpoří nikoho. Je ale přesvědčen, že další prezidentské volby vyhraje, do té doby zůstává soudcem nejvyššího soudu. Na celé tiskové konferenci byl vůči novinářům velmi arogantní.

Dezinformace a konspirační teorie jsou součástí voleb již dlouho, přestože o jejich systematickém využívání ve velkém mluvíme hlavně v posledních letech, a to i v kontextu zahraničního vlivu na férový průběh voleb.

Pokud se podíváme na výroky tří, podle předvolebních průzkumů preferenčně nejsilnějších kandidátů, nejčastěji nemluvil pravdu Štefan Harabin, který má (podle projektu Demagog.sk) ve statistikách předvolebních debat zapsaných 11 pravdivých výroků, 22 nepravdivých, pět zavádějících a 3 neověřitelné.

Co se týká konkrétních dezinformací o prezidentských kandidátech, s nimiž přišli jejich protikandidáti, tak pozornost si zaslouží určitě Harabin a jeho tvrzení, že Šefčovič získal titul JUDr. podvodem. Šefčovič na toto tvrzení zareagoval v  debatě TV Markíza 10. března, do které přinesl ofocené diplomy. Správnost jeho titulu potvrdil i děkan právnické fakulty v Bratislavě Eduard Burda. Šefčovič přinesl do relace Harabinovi i účet evropské komise, o kterém Harabin tvrdil, že neexistuje.

Do obviněni protikandidátky bez důkazů sklouzl i Šefčovič, když si na vlastním brífinku vyřkl konspiraci o tom, že se údajně Zuzana Čaputová se dohodla s Kiskou na podpoře v případě, že mu dá v budoucnu milost. Kiska i Čaputová tuto nesmyslnou Šefčovičovu teorii odmítají. Kiska řekl, že o žádnou milost žádat nebude. Čaputová vícekrát zopakovala, že ke každé jednotlivé milosti by přistupovala stejně bez ohledu na to, zda by šlo o politika, nebo řadového občana.

Stále větší roli hrají v politickém soupeření i dezinformační média. Ne jinak tomu bylo i v průběhu prezidentské kampaně. Podle výzkumu bezpečnostního institutu SSPI ve spolupráci s organizacemi Globsec, Memo 98 a Stratpol slovenská dezinformační média v prezidentské kampani podporovala především Štefana Harabina. Dokonce více než extremistického kandidáta Mariána Kotlebu. Z 203 pozitivně laděných příspěvků, na dezinformačních webech, vyznívalo necelých 84 procent článků pozitivně právě pro Harabina. Naopak terčem pomluv byla Zuzana Čaputová.

Zajímavé je, že negativní posty o Čaputové výrazně vzrostly až po Mistríkově odstoupení v její prospěch. Předtím byl hlavním terčem dezinformačních médií on, což souvisí s tím, že byl podle průzkumů nejsilnější kandidátem demokratické opozice a umisťoval se za Šefčovičem na druhém místě, zatímco Harabin až za Mistríkem na třetím místě.

Souhrn dezinformací naleznete na webu Antipropaganda.sk: https://antipropaganda.sk/dezinformacie-konspiracne-teorie-v-slovenskej-prezidentskej-kampani-2019/

Touto formou děkujeme projektu Antipropaganda.sk, jakožto i dalším projektům, za odvedení velmi kvalitní práci při monitorování dezinformací před prezidentskými volbami na Slovensku.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Kolektiv autorů Manipulátoři.cz

Recent Posts

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

24 hodin ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

2 dny ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

2 dny ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

3 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

4 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

5 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google