Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komentář

Kosa na kámen

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Tento týden prolétla médii zpráva, že státní zástupce podal žalobu na provozovatele webu Vlastenecké noviny Radka Veličku a web samotný. Státní zástupce požaduje pokutu a uložení veřejně prospěšných prací za rasistický článek, který na tomto webu vyšel po tragickém požáru, k němuž došlo v srpnu minulého roku v Bohumíně.
Stojí za to se na chvíli zastavit u mediálního podnikání pana Veličky, který vedle výše zmíněného webu během minulé dekády provozoval minimálně tři další internetové platformy. Celé jeho mediální působení zaštiťoval spolek Centrální informační agentura, s nímž bylo provázáno také nakladatelství Česká expedice vydávající primárně Veličkovy knihy. Vedle příjmů z jejich prodeje se tento mediální konglomerát živil také zisky z internetové reklamy, které však kvůli nízké návštěvnosti portálů byly zřejmě relativně nízké. O to víc se však snažily zaujmout svou radikálností a vulgaritou. Právě ta se však jejich provozovateli vymstila a od začátku vyšetřování rasistických výroků přestaly být tyto weby funkční.
Skutečnost, že zájem státních orgánů o tento konspirační web vedl k téměř okamžitému ukončení jeho činnosti, je do jisté míry motivující. Ukazuje totiž, že stát má v ruce nástroje, které jí umožňují proti těmto aktérům informačního prostoru efektivně zakročit. A může tak učinit, protože již současná legislativa nabízí podklad pro postižení šiřitelů nenávisti a konspiračních teorií. Stojí za zmínku, že šíření poplašené zprávy trestní zákoník definuje jako úmyslné šíření nepravdivého sdělení, které způsobí vážné znepokojení části obyvatelstva. Což je definice, která se velmi blíží tomu, co je běžně chápáno pod pojmem dezinformace. Možnosti tu tedy jsou a stačí je jen využívat.
Právě kontext (doufejme) doznívající koronavirové pandemie pro to nabízí ideální podmínky. Řada český webů šířících dezinformace totiž naskočila na vlnu konspiračních teorií o tomto tématu. Výzkumníci jejich chování pečlivě mapovali a zcela jistě mají k dispozici řadu příkladů, u nichž by se stalo zamyslet nad tím, zda náhodou již nenaplňují výše zmíněnou skutkovou podstatu. Tyto weby totiž dlouho těžily z toho, že se jim daří vyhýbat se právním postihům, které pro ně mohou být fatální. Právě nezodpovědné chování během pandemie ohrožující lidské život představuje ideální příležitost jejich provozovatelům připomenout, že zákon platí i pro ně.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jonáš Syrovátka

Projektový koordinátor v Prague Security Studies Institute, věnující se zejména tématům souvisejícím s vlivem Ruské federace v České Republice. Jeho zatím poslední projekt s názvem České volby v éře dezinformací se zaměřuje na sledování způsobu, jakým platformy šířící dezinformace informují o volebních kampaních.

Recent Posts

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

22 hodin ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

2 dny ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

2 dny ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

3 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

4 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

5 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google