Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Monitoring

Koronavirová pandemie zvýšila dezinformačním webům návštěvnost, tedy i příjmy

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Pandemie nového koronaviru SARS-CoV-2 hrála do karet všem dezinformačním webům. Jak ukazují čísla analytického nástroje SimlarWeb, všem hlavním webům šířícím dezinformace stoupla v březnu 2020 návštěvnost.

Například česká verze webu ruské státní agentury Sputnik zaznamenala v březnu zhruba o milion návštěv více jak v únoru.

Prudce stoupla návštěvnost dezinformačního webu Aeronet. Zhruba 630 tisíc návštěv v únoru na 1,8 milionu v březnu. Novinářům České televize a týdeníku Respekt se po letech pátrání podařilo odhalit, že za anonymním webem stojí Marek Pešl.

Nárůst návštěv více jak o čtvrt milionu zaznamenal i web AC24.cz.

Z většího počtu čtenářů se těšil i web Protiproud.cz.

Tyto weby jsou kromě darů čtenářů z velké míry placeny právě z  pronájmu reklamního prostoru. Čím větší návštěvnost web má, tím se zvyšují i jeho příjmy. Podle aktuální studie Pražského institutu bezpečnostních studií (PSSI), která analyzovala weby označené Konspiratori.sk za dezinformační, si tyto weby reklamou měsíčně vydělají přes 240 tisíc korun. Nejúspěšnější ze sledovaných, AC24 a Pravý prostor, si každý inzercí přijdou přibližně na 80 tisíc měsíčně.

Český rozhlas také upozornil, že podle organizace Global Disinformation Index (GDI), která hodnotí důvěryhodnost 70 tisíc zpravodajských webů a sleduje jejich výdělky z reklam, je však od slov v kodexu ke skutečným činům ještě daleko. V březnové studii uvedla že si evropské dezinformační weby reklamou vydělají až 76 milionů dolarů (1,9 miliardy korun) ročně. Celosvětově je to až 5,5 miliardy korun.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Za smrt lidí na Majdanu mohou jednotky Berkut

Proruští aktivisté tvrdí, že ukrajinské síly údajně páchaly na východě Ukrajiny v letech 2014-2022 nejrůznější…

4 hodiny ago

Neexistuje důkaz, že dědeček Petra Fialy František Bärtl se podílel na „Akci T4“

Premiér Petr Fiala je trnem v oku mnoha lidem. Kromě toho, že se šíří výmysly…

22 hodin ago

Ne, ani tisíckrát opakované sdílení smyšleného citátu Trumpa z něj neudělá skutečný citát

Na Facebooku se momentálně opět šíří údajný citát, ve kterém Trump vyzdvihuje sílu Ruska. Například…

1 dnem ago

Manipulace Davida Martinka ohledně smlouvy DCA

David Martinek je režisér a producent, nezávislý komentátor a publicista. Natáčí předně televizní dokumenty, publicistiku,…

2 dny ago

Česká pošta mění uniformy, prokremelští aktivisté to okamžitě spojují s Ukrajinou

Zdá se, že ukrajinizací Česka trpěli už komunisté. I za komunismu totiž pošta, která nesla…

3 dny ago

Ukrajinští neonacisté Rédové vadí, slovenští ne

Petra Rédová je jednou z aktivistek, které rády poukazují na údajný neonacismus na Ukrajině. Nedávno…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google