Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: HoaxMonitoring

Jak se vytváří dezinformace: Údajné čerpání dotací na COVID-19 za výjezd sanitky

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Astrolog Antonín Baudyš zveřejnil korespondenci s paní, která tvrdila, že výjezd sanitního vozu, který zasahoval u infarktu, byl vyhodnocen jako COVID-19. Údajně z toho důvodu, aby nemocnice čerpala „dotace“. Realita je samozřejmě úplně jiná. Nutno dodat, že Antonín Baudyš se za své nepravdivé nařčení omluvil, nicméně příběh si mezitím žije svým životem.

záznamu o výjezdu je jasně uvedena věta: „uzavíráme jako AIM“. AIM je zkratka pro akutní infarkt myokardu. COVID-19 je zde jen zmíněn ve smyslu, že byl proveden test.  „Pan Baudyš zveřejnil dezinformaci o tom, že v konkrétním případě byl u zemřelé osoby podvodně konstatovaná smrt z důvodu covidu a přitom ta osoba neměla mít covid, ale infarkt, což měla potvrdit lékařka-dcera zemřelé a lékařská zpráva, kterou tento člověk zveřejnil. Pochopitelně, že to mělo obrovský počet sdílení (2 tisíce) de facto s tím sdělením, že covid je zde vymýšlený a uvádí se podvodně. Ovšem mluvil jsem teď právě s tímto pánem, který tento hoax zveřejnil. On sám se právě zorientoval, že zveřejnil nepravdu a dopoledne se omluví a uvede vše na pravou míru. Zároveň jsem ho požádal, aby kromě toho, že přizná chybu, tak aby důrazně doporučil ověřovat informace. On totiž jednak mluvil s dcerou zemřelé a hlavně si uvědomil, že v té lékařské zprávě nebyl uveden covid jako příčina smrti, jak to mylně napsal. Tam je uvedeno, že proběhlo měření na covid – navíc s negativním výsledkem. Prostě ten pán špatně interpretoval tu lékařskou zprávu. Tyto dezinformaci přispívají k tomu, že si veřejnost myslí, že covid je fikce. Třeba se vám tento případ bude zdát zajímavý – je hlavně přínosný z hlediska osvěty,“ přišlo nám zprávou od člověka, který nechce být jmenován, ale redakce jeho identitu zná.

Nesmyslem je i povídání o údajných dotacích. Za výjezd sanitního vozu žádné „dotace za COVID-19“ nejsou. Nemocnice dostávají kompenzační příspěvky jen za hospitalizace a to jen za prvních 10-20 dní.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

17 hodin ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

1 dnem ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

2 dny ago

„Osvobodili nás Rusové, obsadili Ukrajinci.“ Demagogie se stále šíří internetem

Příznivci Kremlu je stále šířena dezinterpretace historických událostí. Asi nejhloupějším lze nazvat argument, že v roce…

3 dny ago

Dohoda neobsahuje žádné vyslání vojáků ani vyhlášení stavu ohrožení

Česko domlouvá s Ukrajinou podobu bilaterální dohody o bezpečnostní spolupráci. Podobnou smlouvu už má, nebo…

3 dny ago

Za smrt lidí na Majdanu mohou jednotky Berkut

Proruští aktivisté tvrdí, že ukrajinské síly údajně páchaly na východě Ukrajiny v letech 2014-2022 nejrůznější…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google