Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Psychologie

Iracionální konformita: Proč podléháme tlaku okolí?

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Rádi si o sobě myslíme, že jsme nezávislé bytosti s originálními názory a osobností, která nepodléhá názorům a nátlaku druhých. Obvykle je ale opak pravdou.

My se dnes podíváme na několik zajímavých experimentů a na neméně zajímavé závěry z nich vyplývající. Možná i vás překvapí experimenty, které doložily, že většina lidí podlehne tlaku skupiny tak, že doslova přestane věřit svým smyslům. Říká se tomu iracionální konformita a tímto fenoménem se důkladně zabývá například František Koukolík v Mocenské posedlosti.

Sociální potvrzení alias tlak okolí na nás působí ve značné míře. Jak uvádí psycholog Cialdini1, lidé běžně nechávají ostatní, aby schválili to, co si myslí, co cítí i co dělají. Zároveň platí, že lépe reagujeme na sdělení od osob, které jsou členy naší skupiny,2 a tedy důvěřujeme spíše lidem, kteří vypadají a celkově působí podobně jako my.3

Lidé prostě dělají, to co ostatní. Napodobují je. Lidé taky obvykle dělají to, co po nich ostatní chtějí, a ani jim to nemusí přikazovat. A nejlepší na tom všem je, že to dělají zcela dobrovolně a vcelku ochotně. Na toto téma byla provedena řada experimentů. Podíváme se na některé z nich.

Představte si situaci, kdy vejdete do čekárny plné lidí a pohodlně se usadíte. A všichni ostatní jednou za čas po zaznění zvukového signálu bez řečí vstanou – a zase se posadí. Všichni tuto činnost vykonávají beze slova, bez emocí, mechanicky. Jak se zachováte vy? Přidáte se k nim, ačkoli po vás nikdo nic takového nechtěl?

Experiment 1. Vztyk!

Funguje to skvěle, co myslíte? Netřeba ale vytvářet tak nezvyklé situace. Podobný efekt si můžete vyzkoušet třeba v divadle, kdy se vám snadno může povést spustit lavinu aplausu ve stoje. Povedený je také experiment se zíráním do vzduchu:

Experiment 2. Zírání na strop

A do třetice to zkusíme trochu jinak, ok? Představte si, že vstoupíte do výtahu plného lidí, kteří jsou – oproti běžným zvyklostem – obráceni zády ke dveřím. Co uděláte? Přizpůsobíte se skupině?

Experiment 2. Výtah

Jestli se tedy dá něco o lidech s určitostí prohlásit, pak to, že jsou především tvární. Jinak řečeno, přizpůsobujeme se sociálnímu prostředí. ( H. Markusová, 2005 )

Jaké jsou ale další principy konformního chování?

Podle Roberta Cialdiniho 4 je takových přesvědčovacích zbraní dohromady šest.

  • Hojně využívaným je princip autority. Lidé ochotně a rádi naslouchají důvěryhodným expertům nebo těm, kteří jako experti vypadají.
  • Důležitá je sympatie. Na sympatické osoby přece jen reagujeme pozitivněji.
  • Snažíme se chovat konzistentně. Lidé mají tendenci držet se toho názoru, který si již vybrali dříve.
  • O sociální potvrzení alias tlaku okolí jsme se zmínili už výše. Znamená mimo jiné také naší vyšší důvěru v to, co je populární. Jako důvěryhodnější hodnotíme věci, které podporují lidé, jimž věříme.
  • Chováme se reciprocičně, máme tedy tendenci cítit povinnost kladně oplatit to, co jsme dostali.
  • A v neposlední řadě si ceníme toho, co je vzácné. Tato vzácnost je mnohdy využívána v marketingu, představujícímu produkt jako exkluzivní, unikátní atd.

Na tato téma proběhla i celá řada dalších experimentů. Připomeňme si dva nejznámější:

Jeden z nich už před více než padesáti lety ověřil, jak silný mají lidé sklon poslouchat autority. Provedl ho slavný psycholog Stanley Milgram. Doložil přitom, „jak moc je tento sklon obrovský – ve skutečnosti je tak silný, že nás může přinutit jednat dokonce v rozporu s našimi morálními zásadami,“ konstatuje David Lacko v článku, který jsme Milgramovi věnovali. Viz: Poslušnost vůči autoritě: Proč lidé zabíjejí na rozkaz? 

Neméně známý experiment, jehož autorem je Philip G. Zimbardo a který vešel ve známost jako Stanfordský vězeňský experiment, se pokoušel najít odpověď na otázky – Jak je možné, že normální lidé konají zlo? A proč se z dobrých lidí stávají lidé špatní? O tom, jak nepříliš povzbudivě pro lidskou rasu experiment dopadl, si můžete přečíst v článku Luciferův efekt: Proč se z dobrých lidí stávají lidé zlí? 

V jeho závěru se dozvíte i to, jak nepodlehnout skupinovému tlaku a stát se hrdinou.

Tento návod, shrnut v údajně Einsteinův výrok zní: „svět nebude zničen těmi, kteří páchají zlo, ale těmi, kteří se na něj dívají, aniž by něco udělali.“

Zdroje, citace:

  • 1CIALDINI, Robert B. Vliv: síla přesvědčování a manipulace.
  • 2Van Knippenberg, Wilder, 1990
  • 3Kinzler, Dupoux a Spelke, 2007
  • 4 CIALDINI, Robert B. Vliv: síla přesvědčování a manipulace. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0041-4.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Petr Nutil

Žurnalista, autor knih Média, lži a příliš rychlý mozek a Jak neztratit rozum v nerozumné době, zakladatel manipulatori.cz.. Podpořte mě na Patreonu!

Share
Published by
Petr Nutil

Recent Posts

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

7 hodin ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

14 hodin ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

2 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

3 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

3 dny ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google