Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Psychologie

Iluze nadřazenosti – Dunnig-Krugerův efekt

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Čím méně toho víme, tím jsme si obvykle v názorech jistější. Jinak řečeno, ignorance častěji než inteligence plodí sebevědomí.

Jeden obrázek mnohdy vydá za tisíc slov. Třeba tenhle. Vystihuje totiž podstatu psychologického fenoménu, kterému se říká iluze nadřazenosti, a který je známý taky jako Dunnig-Krugerův efekt. O co jde? O nic menšího, než že čím méně toho víme, tím jsme si v názorech jistější. Jinak řečeno, ignorance častěji než inteligence plodí sebevědomí.
To je tak.
Testy prokázaly, že ti nejméně kompetentní hodnotí své schopnosti nejvýše (čím méně znalostí, tím více sebevědomí), s přibývající mírou znalostí míra sebevědomí klesá a skuteční experti – ti nejlepší z nejlepších – se mírně podceňují (protože chápou složitost, komplikovanost a provázanost věcí).

Chcete příklad?
Tak třeba Američané, kteří nejvíce podporovali (teoretickou) vojenskou intervenci USA na Ukrajině v roce 2014, byli zároveň těmi nejméně schopnými vůbec najít Ukrajinu na mapě světa.
Ale tohle není o výsměchu hloupým Američanům.
Lítáme v tom tak nějak všichni.
Každý z nás se může po zhlédnutí jednoho vydání večerních zpráv cítit kompetentním odborníkem na mezinárodní vztahy, výši rozpočtového určení daní, soudnictví, migraci, čínskou medicínu, povinné očkování anebo na složení národního fotbalového mužstva. Jistě i vy jste se s takto „moudrými“ lidmi už setkali. Internetové diskuze jimi přímo přetékají.
Ano, nemluvíme to o ničem menším, než o vyvozování závěrů na základě nedostatečných informací a za použití nekorektních odvozovacích postupů. O tom, že lidé nejsou při poznávání stejně kompetentní.
Suma sumárum, my všichni máme obvykle tendenci přeceňovat to, kolik toho ve skutečnosti víme, což naznačuje, že jsme ve skutečnosti větší ignoranti než si myslíme.
Problém ale je, že ti nejsebevědomější a nejhlasitější jsou prostě nejvíc slyšet. A protože mluví tak nahlas a přesvědčivě, je snadné jim naletět a následovat je. Třeba do pekel.
Takže je fajn o tom vědět a dávat si na to bacha. Že o relevanci názorů a přesvědčení či libovolných předpovědí, a tím méně o osobnostních kvalitách nevypovídá ani sebevědomí, ani přesvědčivost a rétorická zdatnost.


Chcete vědět víc? Přečtěte si článek Dunning-Krugerův efekt: Proč hlupák zůstává hlupákem

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Petr Nutil

Žurnalista, autor knih Média, lži a příliš rychlý mozek a Jak neztratit rozum v nerozumné době, zakladatel manipulatori.cz.. Podpořte mě na Patreonu!

Share
Published by
Petr Nutil

Recent Posts

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

3 hodiny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

1 dnem ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

2 dny ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

2 dny ago

„Osvobodili nás Rusové, obsadili Ukrajinci.“ Demagogie se stále šíří internetem

Příznivci Kremlu je stále šířena dezinterpretace historických událostí. Asi nejhloupějším lze nazvat argument, že v roce…

3 dny ago

Dohoda neobsahuje žádné vyslání vojáků ani vyhlášení stavu ohrožení

Česko domlouvá s Ukrajinou podobu bilaterální dohody o bezpečnostní spolupráci. Podobnou smlouvu už má, nebo…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google