Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Hoax

HOAX: Česko ztratilo moře absencí europoslanců při hlasování

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Jako bumerang se čas od času vrací video, vytvořené před Evropskými volbami v roce 2014. V roce 2014 se totiž objevila zpráva, že kvůli laxnosti českých europoslanců přišla Česká republika o deset kilometrů chorvatského pobřeží. To jsme mohli získat výměnou za dvě poslanecká místa. Toto video se šíří ještě dnes. Například 4. prosince ho sdílel Jiří Chlup a má už přes 2 800 sdílení. „Já se po….jako poplatník bych prosil pustit na čt?“ píše v popisku hoaxu.

„Čechy k eurovolbám láká provokativní fiktivní reportáž. Tvrdí, že čeští europoslanci svou absencí na hlasování připravili Česko o možnost získat část chorvatského pobřeží. Nechala ji připravit Nadace Open Society Fund Praha v rámci své kampaně: „Chcete moře? Staňte se Evropany,“ psala v roce 2014 Idnes.cz.

Nadace o kampani informuje takto: „Kampaň odstartovala virálním videem, fiktivní reportáží RTL o tom, že kvůli neúčasti většiny našich europoslanců na důležitém hlasování jsme přišli o deset kilometrů moře na chorvatské Istrii. Celá kampaň byla šířena primárně na sociálních sítích. Reportáž o ztrátě moře se stala v týdnu od 22. dubna nejúspěšnějším videem na českém YouTube. Díky spolupráci s několika organizacemi (Nasipolitici.cz, Demagog.cz, Kohovolit.eu, Europeum) se podařilo vytvořit informační servis pro voliče na stránkách www.nasstat.cz/chcetemore, který nabídl on-line nástroje pro kvalifikovanou a informovanou volbu. Kampaň, která motivovala jak k účasti ve volbách, tak k využití tohoto servisu, měla enormní úspěch a referovala o ní všechna významná tuzemská média.

O fiktivní reportáži v roce 2014 psaly zpravodajské weby iDnesAktuálně, iHned nebo třeba Novinky. Web TN.cz tehdy označil celou reportáž za „pravděpodobně aprílový žertík“, nicméně pro jistotu nechává prostor i frustrovaným občanům s tím, že „někteří Češi jsou zmatení nebo rozhořčení. „Je to hodně smutné, ale tak nám to patří, že si dělají srandu. I kdyby to byla pravda, tak vůbec mě to nepřekvapuje,“ diskutuje se pod reportáží.“ ( v takovém vyjádření laskavý čtenář jistě rozezná tradiční povzdech „sice to není pravda, ale mohla by být“).

Jak nám můžete pomoci, se dozvíte zde.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Manipulace Davida Martinka ohledně smlouvy DCA

David Martinek je režisér a producent, nezávislý komentátor a publicista. Natáčí předně televizní dokumenty, publicistiku,…

10 hodin ago

Česká pošta mění uniformy, prokremelští aktivisté to okamžitě spojují s Ukrajinou

Zdá se, že ukrajinizací Česka trpěli už komunisté. I za komunismu totiž pošta, která nesla…

1 dnem ago

Ukrajinští neonacisté Rédové vadí, slovenští ne

Petra Rédová je jednou z aktivistek, které rády poukazují na údajný neonacismus na Ukrajině. Nedávno…

1 dnem ago

Opět se šíří lež, že bude rušen svátek 8. května

Jakýsi pamflet z e-mailu je pro některé dostatečným důkazem, že vláda se údajně rozhodla zrušit…

2 dny ago

Za co všechno může být souzen Pavel Zítko?

Asi všichni zaznamenali zprávu, že dezinformátora Pavla Zítka hledá policie. Podle dostupných informací o zadržení…

2 dny ago

Polský generál Adam Marczak byl prý zabit na Ukrajině. Nic takového se nastalo

I v českém prostředí je šířena zpráva, že Rusko zabilo několik vysoce postavených důstojníků NATO na…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google