Dnes se nebudeme věnovat úplně nové záležitosti, ale zprávě, která už před třemi lety řádně rozhýbala vody českého internetu. Zprávě, která se opět vrací na výsluní.
V roce 2014 se totiž objevila zpráva, že kvůli laxnosti českých europoslanců přišla Česká republika o deset kilometrů chorvatského pobřeží. To jsme mohli získat výměnou za dvě poslanecká místa. Video bylo uvedeno dramaticky: Mořské pobřeží pro ČR – ztraceno díky českým Europoslancum – pravda z televize SRN o Češích v Europarlamentu !!!! Česká média mlčí!
Na celou reportáž se můžete podívat zde:
Šlo samozřejmě o nadsázku. Tato kampaň vytvořená nadací Open Society Fund si dala za cíl motivovat voliče k účasti ve volbách do Evropského parlamentu pod heslem “Chcete moře? Staňte se Evropany.”
Dočteme se o ní například ve výroční zprávě nadace: Kampaň odstartovala virálním videem, fiktivní reportáží RTL o tom, že kvůli neúčasti většiny našich europoslanců na důležitém hlasování jsme přišli o deset kilometrů moře na chorvatské Istrii. Celá kampaň byla šířena primárně na sociálních sítích. Reportáž o ztrátě moře se stala v týdnu od 22. dubna nejúspěšnějším videem na českém YouTube. Díky spolupráci s několika organizacemi (Nasipolitici.cz, Demagog.cz, Kohovolit.eu, Europeum) se podařilo vytvořit informační servis pro voliče na stránkách www.nasstat.cz/chcetemore, který nabídl on-line nástroje pro kvalifikovanou a informovanou volbu. Kampaň, která motivovala jak k účasti ve volbách, tak k využití tohoto servisu, měla enormní úspěch a referovala o ní všechna významná tuzemská média.
O fiktivní reportáži v roce 2014 psaly zpravodajské weby iDnes, Aktuálně, iHned nebo třeba Novinky. Web TN.cz tehdy označil celou reportáž za “pravděpodobně aprílový žertík”, nicméně pro jistotu nechává prostor i frustrovaným občanům s tím, že “někteří Češi jsou zmatení nebo rozhořčení. “Je to hodně smutné, ale tak nám to patří, že si dělají srandu. I kdyby to byla pravda, tak vůbec mě to nepřekvapuje,” diskutuje se pod reportáží.” ( v takovém vyjádření laskavý čtenář jistě rozezná tradiční povzdech “sice to není pravda, ale mohla by být”).
Jak upozorňuje web Hoax.cz, tato zpráva se nyní, po třech letech od vzniku znovu šíří řetězovým e-mailem. Mimo jiné 10. 2. 2017 video recykluje web Zvědavec a video se objevuje v mnoha diskuzích napříč internetem.
“Mořská aféra” je takovou pěknou ukázkou obecných principů vzniku a šíření falešných zpráv na internetu. Ať už stvoříte sebevětší pitomost nebo si z něčeho uděláte legraci, vždy se najde někdo, kdo takovou informaci nepochopí a vezme jí vážně. Toto video je navíc neukotvené čase a nevztahuje se k žádné jasně zařaditelné události či jménu a tak je pravděpodobné, že se s ním zase – třeba za pár let – setkáme jako s argumentem, jak je ta Unie vlastně zlá.
Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…
„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…
Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…
I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…
Příznivci Kremlu je stále šířena dezinterpretace historických událostí. Asi nejhloupějším lze nazvat argument, že v roce…
Česko domlouvá s Ukrajinou podobu bilaterální dohody o bezpečnostní spolupráci. Podobnou smlouvu už má, nebo…