Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Monitoring

USA se šíří hoax o údajném blackoutu internetu ve Washingtonu, Twitter se rozhodl účty blokovat

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Protesty v USA vypukly bezprostředně po úmrtí George Floyda a pokračují i ​​nadále. Zároveň se informačním prostorem šíří hoaxy a konspirační teorie schopné ještě více eskalovat napětí. Twitter se tato nepravdivá tvrzení snaží redukovat.

O amerických protestech proti rasové diskriminaci, které přerostly do pouličních nepokojů, jsme vás informovali již několikrát. Ať už šlo o  hoaxy, které se šířily během protestů, nebo o konspirační teorie, zahrnující i verzi s Georgem Sorosem.

“Blackout” po americku

V současné době americká síť Twitter blokuje profily šířící hoax týkající se protestů. Konkrétně ty, které sdílely hashtag #DCBlackout, odkazující na údajný výpadek internetu a komunikačních sítí, jehož cílem mělo být potlačení protestů. Pro zmíněný výpadek internetu ve Washingtonu DC však neexistuje žádný důkaz. Narušení nezachytila ​​ani služba, která má monitorování internetu na starosti. Proto Twitter zablokoval stovky účtů, které hashtag #DCBlackout sdílely.

Jak z příručky

Šíření klamavého hashtagu bylo jako z dezinformační příručky. Zpráva o blackoutu se původně objevila na sociální síti Twitter, přičemž panické zprávy se rychle dostaly i na Facebook, Reddit a Instagram.

Přestože pro dané tvrzení neexistovaly žádné důkazy, #DCBlackout se ocitl až v 500 000 tweetech sdílených 35 000 unikátními profily. Někteří uživatelé, kteří hashtag sdíleli, nejen že nebyli z Washingtonu DC, ale dokonce ani z USA. Navzdory reakci Twitteru mohly hoax vidět miliony lidí po celém světě. Během pár hodin se z výmyslu stala záležitost globálních rozměrů.

Nic nového pod sluncem

Nejde však o žádnou novinku. Takto nějak to vypadá skoro vždy, když se ve světě odehrává důležitá událost, která má potenciál vytvářet emoce, v informačním prostředí se začnou šířit pomluvy a nesmysly. Ty se mohou stát virální aniž by existoval jakýkoliv důkaz na jejich podporu.

Podle slov profesora Philipa Howarda z Oxford Internet Institute, dělají „platformy v boji s falešnými zprávami stále více a více“. Jde však o komplikovanou záležitost. Krátce poté, co je falešná zpráva ze sociální sítě odstraněna, přichází v nové formě, sdílená přes nové odkazy a nové kanály.


Fact-checking údajného výpadku naleznete zde.

Rovněž věc uvedl na pravou míru Washingtonpost.

O reakci Twitteru také píše BBC.

Článek původně vyšel na webu Antipropaganda.sk. Autor: Matej Spišák.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Antipropaganda.sk

Recent Posts

Manipulace Davida Martinka ohledně smlouvy DCA

David Martinek je režisér a producent, nezávislý komentátor a publicista. Natáčí předně televizní dokumenty, publicistiku,…

9 hodin ago

Česká pošta mění uniformy, prokremelští aktivisté to okamžitě spojují s Ukrajinou

Zdá se, že ukrajinizací Česka trpěli už komunisté. I za komunismu totiž pošta, která nesla…

23 hodin ago

Ukrajinští neonacisté Rédové vadí, slovenští ne

Petra Rédová je jednou z aktivistek, které rády poukazují na údajný neonacismus na Ukrajině. Nedávno…

1 dnem ago

Opět se šíří lež, že bude rušen svátek 8. května

Jakýsi pamflet z e-mailu je pro některé dostatečným důkazem, že vláda se údajně rozhodla zrušit…

2 dny ago

Za co všechno může být souzen Pavel Zítko?

Asi všichni zaznamenali zprávu, že dezinformátora Pavla Zítka hledá policie. Podle dostupných informací o zadržení…

2 dny ago

Polský generál Adam Marczak byl prý zabit na Ukrajině. Nic takového se nastalo

I v českém prostředí je šířena zpráva, že Rusko zabilo několik vysoce postavených důstojníků NATO na…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google