Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Tech

TV Nova a podivný volební průzkum

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

V Televizních novinách stanice TV Nova byl 9. 6. 2017 prezentován volební průzkum vcelku kreativním způsobem.

Reportáž byla odvysílána v rámci pátečních Televizních novin. Začíná v čase 38:30.

Nad kreativitu TV Nova upozornil na svém Facebookovém profilu pražský zastupitel Pirátů Mikuláš Ferjenčík“Na obrázku vidíte obrázek z hlavních zpráv Televize Nova a je správně uvedený jako volební potenciál daných stran. Co už na obrázku nevidíte je slovní komentář redaktorky. Ta graf na obrázku komentuje stylem, jako by šlo o volební model, tedy o odhad volebního výsledku těchto stran ve volbách. Volební potenciál přitom udává počet voličů, kteří volbu určité strany zvažují. Všimněte si, že součet přesahuje 100 %.”

(Pozn. redakce) Ve vysílání zazní komentář Lucie Borhyové: “Podle květnového průzkumu společnosti Sanep by teď volby vyhrálo hnutí Ano. Hlas by mu dalo 27,8 procenta voličů. Druhá by byla sociální demokracie s 20,4 procenty… A do parlamentu by se podle volebního potenciálu dostala i Česká pirátská strana a Realisté. Průzkum vychází pouze z hlasů respondentů kteří jsou rozhodnuti, nebo zvažují svou volební účast.”

Otázku, proč byl prezentován dva týdny starý průzkum ponecháme stranou. Podstatné v tomto případě je, jak naložila TV Nova s podobou grafu a že divákům nevysvětlila, jaký je rozdíl mezi volebním potenciálem a průzkumem. Nejdříve tedy k vizuální podobě.

Graf společnosti Sanep, zveřejněný již 26. 5. na rozdíl od Televize Nova odlišuje přesvědčené voliče a volební potenciál, jak se můžete přesvědčit níže.

TV NOVA

Screenshot z reportáže TV Nova, 9. 6. 2017

SANEP

Sanep – květen 2017

Rázem vidíme, že potenciál je něco zcela jiného než počet rozhodnutých voličů.

Volební potenciál znamená, kolik procent hlasů by strana mohla hypoteticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni lidé, kteří její volbu reálně zvažují a nevylučují účast u voleb. K výpovědní hodnotě takového modelu se sluší poznamenat, že člověk, který vážně zvažuje volbu strany A i strany B, stává se potenciálním voličem obou z nich. Proto součet přesahuje 100 %.

Volební průzkum, na rozdíl od volebního potenciálu pracuje se skutečnými daty pro jednotlivé strany.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
redakce

Tým manipulatori.cz

Share
Published by
redakce
Tags: Média

Recent Posts

Neexistuje důkaz, že dědeček Petra Fialy František Bärtl se podílel na „Akci T4“

Premiér Petr Fiala je trnem v oku mnoha lidem. Kromě toho, že se šíří výmysly…

11 hodin ago

Ne, ani tisíckrát opakované sdílení smyšleného citátu Trumpa z něj neudělá skutečný citát

Na Facebooku se momentálně opět šíří údajný citát, ve kterém Trump vyzdvihuje sílu Ruska. Například…

15 hodin ago

Manipulace Davida Martinka ohledně smlouvy DCA

David Martinek je režisér a producent, nezávislý komentátor a publicista. Natáčí předně televizní dokumenty, publicistiku,…

2 dny ago

Česká pošta mění uniformy, prokremelští aktivisté to okamžitě spojují s Ukrajinou

Zdá se, že ukrajinizací Česka trpěli už komunisté. I za komunismu totiž pošta, která nesla…

2 dny ago

Ukrajinští neonacisté Rédové vadí, slovenští ne

Petra Rédová je jednou z aktivistek, které rády poukazují na údajný neonacismus na Ukrajině. Nedávno…

3 dny ago

Opět se šíří lež, že bude rušen svátek 8. května

Jakýsi pamflet z e-mailu je pro některé dostatečným důkazem, že vláda se údajně rozhodla zrušit…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google