Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komentář

Tento týden: Sexualita politiků a slabosti vydavatelů

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

V redakci slovenského týdeníku Plus 7 dní to vře. Šéfredaktorka Katarína Šelestiaková už z vedení časopisu odešla, redakce zvažuje výpovědi. Důvod? Zásah vydavatele, jímž je společnost News and Media Holding (NMH) do rozhovoru s premiérem Peterem Pellegrinim. 

V rozhovoru padla otázka na sexuální orientaci slovenského premiéra. Nebyla nemístná. Strana Smer, kterou Pellegrini zastupuje, se v předvolební slovenské zelnici vymezuje vůči sexuálním menšinám, a o Pellegrinim veřejným prostorem koluje dost drbů na to, aby se bulvární médium typu Plus 7 dní ptal. Pojďme si rovnou říct, že ptát se někoho na jeho sexuální orientaci nepatří mezi činnosti, kterým by se novináři (nebo kdokoliv jiný kromě intimního kruhu každého člověka) měli věnovat. Nutit navíc kohokoliv ke coming outu je nepřípustné. 

Ale: Média při své činnosti musí vždycky pečlivě vážit na jedné straně právo jednotlivce na ochranu soukromí a na straně druhé právo veřejnosti na informace. Politik vzhledem ke svému veřejnému angažmá a jeho povaze musí počítat s tím, že právo veřejnosti na informace bude převažovat

Pokud se to politikovi nelíbí, může se proti tomu ohradit, může opustit politiku – ale v žádném případě by neměl volat vydavateli a stěžovat si na novináře. Tento jev je rozšířený i u nás. 

Znám dost případů, kdy se třetí strana snaží obejít vedení redakce přímým kontaktem s vydavatelem a naopak kdy vydavatel o redakčním obsahu vyjednává přes hlavu vedení redakce a bez jejího vědomí. Nikdo by si neměl namlouvat, že se to stává jen v nějakých “parlamentních listech.” Děje se to všude, rozdíly jsou jen v ochotě a schopnosti vydavatelů se těmto praktikám bránit. 

Tato zkušenost akcentuje důležitost malých nezávislých projektů. Lidé, kteří je dělají, jsou totiž obecně vzato výrazně odolnější vůči svodům i výhružkám. Proto si také zaslouží daleko větší podporu, než jaké se jim dostává – paradoxně zejména organizací, které vznikly právě proto, aby je podporovaly. 

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Ondřej Fér

Žurnalista, autor literatury faktu, publisher Manipulátoři.cz.

Recent Posts

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

9 hodin ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

16 hodin ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

2 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

3 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

3 dny ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google