Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Monitoring

S postfaktickou dobou se v Evropě nejhůře vyrovnává Balkán. Česko je na 19. místě

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Organizace Open Society Institute v Sofii vydala zprávu o mediální gramotnosti lidí v Evropě. Studie zkoumá, jak jsou lidé v sledovaných zemích ochotní uvěřit „fake news“ a kolik lidí si v daných zemích ověřuje informace. Podle indexu mediální gramotnosti jsou nejodolnější severské státy naopak mezi nezranitelnějším se řadí země Balkánu.

Index mediální gramotnosti institut poprvé použil v roce 2017 jako reakci na šíření dezinformací. Záměrem bylo změřit schopnost vyhodnotit a ověřit pravdivost zprostředkovaných informací. Při určování pořadí jednotlivých států se posuzuje úroveň svobody médií, čtenářské, matematické a vědecké gramotnosti, důvěry ve společnost, podíl populace s terciárním vzděláním i elektronická účast na politickém dění.

Podle žebříčku je nejlépe na tom lidé ve Finsku, Dánsku, Nizozemsku, Švédsku, Irsku a překvapivě i v Estonku. V těchto zemích se mediální gramotnosti věnují opravdu pečlivě. Česká republika je na 19. místě z 35 hodnocených zemí. Nejhůře na tom jsou lidé v Turecku, Makedonii, Albánii, Bosně a Hercegovině nebo Černé Hoře.

Daleko menší důvěru však mají Češi ve společnost, a tedy i v informace předkládané pro ně neznámi lidmi. Z 31 sledovaných zemí Česká republika obsadila 21. místo. Tím jde vysvětlit i velká nedůvěra v média a to, proč lidé raději věří informacím na sociálních sítích, které jsou sdíleny „blízkými přáteli“.

Studie také zjistila, že falešné zprávy se šíří šestkrát rychleji a s mnohem větším dosahem než přesné informace. Důvod je jasný. Falešné zprávy dokáží šokovat, vyvolávají překvapení či znechucení, zatímco přesné informace jsou nudnější.

Napsal: Jan Cemper
Inspirováno: http://antipropaganda.sk/s-postfaktualnou-dobou-sa-najhorsie-vyrovnava-balkan-slovensko-je-v-tretej-z-piatich-skupin/

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

15 minutami ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

1 dnem ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

2 dny ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

2 dny ago

„Osvobodili nás Rusové, obsadili Ukrajinci.“ Demagogie se stále šíří internetem

Příznivci Kremlu je stále šířena dezinterpretace historických událostí. Asi nejhloupějším lze nazvat argument, že v roce…

3 dny ago

Dohoda neobsahuje žádné vyslání vojáků ani vyhlášení stavu ohrožení

Česko domlouvá s Ukrajinou podobu bilaterální dohody o bezpečnostní spolupráci. Podobnou smlouvu už má, nebo…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google