Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Politika

Rekonstrukce státu bude hlídat volební kampaně projektem Fér volby

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Iniciativa Rekonstrukce státu se rozhodla hlídat férovost volebních kampaní projektem s názvem Fér volby. Do projektu se může zapojit on-line kdokoliv.

Organizacím sdruženým v Rekonstrukci státu se podařilo prosadit legislativu, která může výrazně přispět k férovosti voleb, zpřehlednit financování politických stran a kampaní. To je však jen první krok k politice bez tajných sponzorů. Jak bude zákon v praxi užitečný, to záleží na nově vzniklém dozorovém úřadu a hlavně na samotných voličích. Politici musejí vidět, že voliči po nich chtějí dodržování pravidel. Nový úřad hlídá průběh kampaní a hospodaření stran, má však jen pár úředníků a ti nemohou zkontrolovat každý billboard, přečíst každý letáček, prověřit každou plakátovací plochu v republice. To musíme udělat my voliči – všímat si, která inzerce je podle pravidel a u které někdo švindluje,” píší v prohlášení.

V jednoduchém formuláři může uživatel odeslat fotografie podezřelé kampaně. Na stránkách projektu najdete také mapku již nahlášených reklam, které můžou porušovat zákon.

Zákon nově stanovuje podmínky fér kampaně. Například každá předvolební reklama musí být označena jménem zadavatele. Kromě zákazu anonymity musejí strany používat transparentní účty a dodržovat limit rozpočtu. Strany mohou utratit na parlamentní kampaň maximálně 90 milionů korun. Také jejich dárci (“třetí strany”) musejí dodržovat zákonné limity pro dary (1,8 milionu), včetně nepeněžních darů, a musejí se registrovat u dozorového úřadu.

Neoznačená kampaň je to taková předvolební inzerce, u které chybí informace, kdo ji objednal. Ať jde o billboard, plakát, leták, stránku v novinách nebo třeba online reklamu, musí vždy obsahovat informaci o zadavateli a zpracovateli. Označená musí být jak inzerce ve prospěch kandidáta, tak v jeho neprospěch (antikampaň),” píší v nejčastěji kladených otázkách.

Napsal: Jan Cemper

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Existují důkazy, že za kauzou Vrbětice stojí Rusové. Rusko nespolupracovalo při vyšetřování

Předseda PRO se pro ruský Sputnik nechal slyšet, že policie nezákonně odložila kauzu Vrbětice. Rovněž…

10 hodin ago

Nikdo nepopírá, že AZOV byl neonacistický. Už dávno ovšem není

Poslanec Jaroslav Foldyna se nechal slyšet, že prý dezinformace je v tomto případě nepohodlná pravda.…

15 hodin ago

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

2 dny ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

2 dny ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

3 dny ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google