Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Politika

Rekonstrukce státu bude hlídat volební kampaně projektem Fér volby

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Iniciativa Rekonstrukce státu se rozhodla hlídat férovost volebních kampaní projektem s názvem Fér volby. Do projektu se může zapojit on-line kdokoliv.

Organizacím sdruženým v Rekonstrukci státu se podařilo prosadit legislativu, která může výrazně přispět k férovosti voleb, zpřehlednit financování politických stran a kampaní. To je však jen první krok k politice bez tajných sponzorů. Jak bude zákon v praxi užitečný, to záleží na nově vzniklém dozorovém úřadu a hlavně na samotných voličích. Politici musejí vidět, že voliči po nich chtějí dodržování pravidel. Nový úřad hlídá průběh kampaní a hospodaření stran, má však jen pár úředníků a ti nemohou zkontrolovat každý billboard, přečíst každý letáček, prověřit každou plakátovací plochu v republice. To musíme udělat my voliči – všímat si, která inzerce je podle pravidel a u které někdo švindluje,” píší v prohlášení.

V jednoduchém formuláři může uživatel odeslat fotografie podezřelé kampaně. Na stránkách projektu najdete také mapku již nahlášených reklam, které můžou porušovat zákon.

Zákon nově stanovuje podmínky fér kampaně. Například každá předvolební reklama musí být označena jménem zadavatele. Kromě zákazu anonymity musejí strany používat transparentní účty a dodržovat limit rozpočtu. Strany mohou utratit na parlamentní kampaň maximálně 90 milionů korun. Také jejich dárci (“třetí strany”) musejí dodržovat zákonné limity pro dary (1,8 milionu), včetně nepeněžních darů, a musejí se registrovat u dozorového úřadu.

Neoznačená kampaň je to taková předvolební inzerce, u které chybí informace, kdo ji objednal. Ať jde o billboard, plakát, leták, stránku v novinách nebo třeba online reklamu, musí vždy obsahovat informaci o zadavateli a zpracovateli. Označená musí být jak inzerce ve prospěch kandidáta, tak v jeho neprospěch (antikampaň),” píší v nejčastěji kladených otázkách.

Napsal: Jan Cemper

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Za smrt lidí na Majdanu mohou jednotky Berkut

Proruští aktivisté tvrdí, že ukrajinské síly údajně páchaly na východě Ukrajiny v letech 2014-2022 nejrůznější…

5 hodin ago

Neexistuje důkaz, že dědeček Petra Fialy František Bärtl se podílel na „Akci T4“

Premiér Petr Fiala je trnem v oku mnoha lidem. Kromě toho, že se šíří výmysly…

23 hodin ago

Ne, ani tisíckrát opakované sdílení smyšleného citátu Trumpa z něj neudělá skutečný citát

Na Facebooku se momentálně opět šíří údajný citát, ve kterém Trump vyzdvihuje sílu Ruska. Například…

1 dnem ago

Manipulace Davida Martinka ohledně smlouvy DCA

David Martinek je režisér a producent, nezávislý komentátor a publicista. Natáčí předně televizní dokumenty, publicistiku,…

2 dny ago

Česká pošta mění uniformy, prokremelští aktivisté to okamžitě spojují s Ukrajinou

Zdá se, že ukrajinizací Česka trpěli už komunisté. I za komunismu totiž pošta, která nesla…

3 dny ago

Ukrajinští neonacisté Rédové vadí, slovenští ne

Petra Rédová je jednou z aktivistek, které rády poukazují na údajný neonacismus na Ukrajině. Nedávno…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google