Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Politika

Rakouské volby: Vítězství pro vzdělanější, pro města a pro ženy

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jací voliči podpořili Norberta Hofera a jací naopak Alexandera Van der Bellena? Můžeme říci, že šlo prostřednictvím kandidátů o souboj venkova proti městu a o souboj osob s nižším vzděláním proti osobám s vyšším.

Zajímavá data z volebního průzkumu rakouského Institute for Social Research and Consulting SORA.

Těsné vítězství Alexandera Van der Bellena bylo rozhodnuto v podstatě v prodloužení pomyslného klání, kdy pořadím zamíchaly korespondenční hlasy. Právě u nich byl předpověditelný příklon k liberálnějšímu a více proevropsky orientovanému kandidátovi. Otázkou tak víceméně bylo, zda jejich počet bude stačit.

Jak ale odpověděli v průzkumu konaném v době voleb dotazovaní Rakušané resp. jaký elektorát oba kandidáti reprezentují? Data jsou to více než zajímavá. V podstatě kopírují jakýsi “třídní boj”, který se objevuje v řadě evropských zemí.

Pokud se zaměříme na jednotlivé výstupy, které nám průzkum dle své posloupnosti nabízí, prvním zajímavým ukazatelem je, že Hofera podporuje 60 % mužů a Van der Bellena naopak 60 % žen.

Podpora kandidátů dle pohlaví (www.strategieanalysen.at)

Ohledně jednotlivých pohlaví s rozdělením na věkové kategorie můžeme opět vidět onen “genderový” rozdíl s tím, že nejvýznamnější podporu získal Hofer u mužů ve věku 30 – 59 let (63 %), zatímco Van der Bellen u žen ve věku do 29 let (67 %). V sumarizaci obou pohlaví u nejmladší a nejstarší kategorie vítězí Van der Bellen, zatímco u střední Hofer. Nedochází ale ke značným rozdílům mezi oběma kandidáty.

Podpora kandidátů dle věku a pohlaví (www.strategieanalysen.at)

K nim dochází při pohledu na graf, na kterém jsou znázorněna data o dotazovaných z hlediska jejich profese. Vidíme tak masivní podporu (86 %) Hofera ze strany osob, které uvádějí jako povolání dělnickou profesi. Zatímco u zaměstnanců vítězí s 60 % Van der Bellen. Stejně tak u státních zaměstnanců (55 %) a důchodců (51 %). Hofer s 53 % vítězí u živnostníků.

Podpora kandidátů dle povolání (www.strategieanalysen.at)

Graf znázorňující profesi dotazovaných koresponduje i s jejich vzděláním. U osob se základním vzděláním (55 %), u vyučených (67 %) a u vyučených s “nástavbou” (58 %) vítězí Hofer. Zatímco u osob s maturitou (73 %) a vysokoškolským vzděláním (81 %) vítězí Van der Bellen a získává jejich zásadní podporu.

Podpora kandidátů dle vzdělání (www.strategieanalysen.at)

Dělícím článkem při pohledu na vzdělání a podporu jednotlivých kandidátů je maturita. Na dalším grafu můžeme vidět zohlednění rozdělení dle vzdělání (s maturitou, bez maturity) dle pohlaví. Hofer tak vítězí u mužů (72 %) a žen (51 %) bez maturity, zatímco Van der Bellen u mužů (70 %) a žen (83 % s maturitou). Lze tedy pozorovat významný názorový rozpor mezi muži s nižším vzděláním a ženami s vyšším vzděláním.

Podpora kandidátu dle vzdělání a pohlaví (www.strategieanalysen.at)

Shrnutí

Norberta Hofera podporují převážně osoby s nižším vzděláním než je maturita zejména z řad dělníků (86 %). Hofera podporují více muži (60 %).

U Alexandera Van der Bellena je situace opačná. Tohoto kandidáta podporují především osoby s maturitou (73 %) a s vysokoškolským vzděláním (81 %). Danému vzdělání odpovídá i profesní zařazení dotazovaných. Van der Bellena podporují více ženy (60 %).

Disproporce z hlediska vzdělání a zaměstnání se projevuje i do geografie voleb. Hofera podpořili osoby především z rurálních venkovských oblastí, Van der Bellena osoby z měst a z městských aglomerací.

Volební mapa (www.orf.at)

Celkově tak můžeme říci, že šlo prostřednictvím kandidátů o souboj venkova proti městu a o souboj osob s nižším vzděláním proti osobám s vyšším.

Hoferův populismus

Označování Norberta Hofera za populistu a radikálního politika, zda je vhodné či není, rovněž široce rezonuje v diskusi o rakouských prezidentských volbách. Podívejme se tedy na věc v obráceném gardu a zaměřme se na jeho elektorát.

Hofera tedy podporuje především venkov, osoby s nižším vzděláním, muži. Jaké metody slouží k tomu, aby tuto skupinu dotyčný oslovil a získal její přízeň?

U osob s nižším vzděláním jsou k získání podpory obecně přístupná jednoduchá a razantní řešení a nikoliv obšírné odborné a těžce srozumitelné disputace. Významnou roli rovněž hraje důraz na emoční stránku věci. Tyto osoby se často rozhodují na základě emocí, dojmů a právě emoce jako strach a nenávist jsou v současné době jedním z oblíbených nástrojů, jak oslovit voliče a získat jejich přízeň. Muži jsou rovněž ochotnější k podpoře rázných kandidátů, zatímco ženy volí pomyslnou klidnou sílu oproti plamenným gestům a emotivním vyhlášením.

Z rozboru Hoferova elektorátu tak můžeme soudit, že pro tuto skupinu osob jsou právě populistická a radikální řešení akceptovatelná a podporovatelná.

Pro příklad podobné skupiny ukázka projevu podporovatelů Miloše Zemana viz Pravý zemanovec hají prezidenta za každých okolností.

Závěrem

V Rakousku během voleb dochází, abychom nalezli paralelu, ke “třídnímu boji” mezi pomyslnou vídeňskou kavárnou a pomyslnou venkovskou čtvrtou cenovou s těsným vítězstvím pro kavárnu. Vzhledem ke struktuře hoferových podporovatelů (nižší vzdělání, dělníci) bychom Hofera v případě jeho vítězství mohli označit za lidového dělnického prezidenta. A tato představa s odkazem na naši minulost i současnost je vskutku děsivá.

Rakouské volby nicméně ukázaly vykřičník i pro budoucí volby napříč Evropou, kdy snadno mohou zvítězit radikální populisté prezentující jednoduchá řešení, oproti politikům vyznávajícím racionální pohledy, kteří ale současně v chladném a odborném pojetí západní demokracie nedokážou oslovit jistou skupinu obyvatelstva upřednostňující odlišnou formu komunikace i přístupu.

A na úplný závěr jen poděkování především rakouským ženám a vzdělaným lidem, že nezvítězil lidový dělnický kandidát, protože tací zpravidla nepřináší nic dobrého. Snad se u nás v Česku také jednou dočkáme.

Psáno pro blog iDnes.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Roman Máca

Analytik programu Kremlin Watch, spolupracovník redakce

Recent Posts

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

4 hodiny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

1 dnem ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

2 dny ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

2 dny ago

„Osvobodili nás Rusové, obsadili Ukrajinci.“ Demagogie se stále šíří internetem

Příznivci Kremlu je stále šířena dezinterpretace historických událostí. Asi nejhloupějším lze nazvat argument, že v roce…

3 dny ago

Dohoda neobsahuje žádné vyslání vojáků ani vyhlášení stavu ohrožení

Česko domlouvá s Ukrajinou podobu bilaterální dohody o bezpečnostní spolupráci. Podobnou smlouvu už má, nebo…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google