Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komentář

Proruští organizátoři, ale i oprávněné rozhořčení

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

V Praze na Václaváku se protestovalo proti vládě a vysoké ceně energií. Přišlo 70 tisíc lidí.  Upřímně, mám pocit, že se především protestovalo proti existenční nejistotě, ke které tahle vláda přišla jako slepý k houslím. Pojďme si to shrnout.

Krize – energetická, finanční, stejně tak jako válečná – v níž jsme – není vinou této vlády, ale dílem vlád předchozích (ANO, mám na mysli hlavně vás, pane Babiši. Vás a vaší rozhazovačnou politiku, která tady roztočila tuhle šílenou inflaci, ignorovala geopolitickou závislost na jediném energetickém zdroji, Rusku.. a tak), dílem divného agresivního režimu, který se zas jednou z Moskvy snaží o likvidaci nepohodlných sousedů. Energetická krize je především výsledkem války, kterou vede Putin vůči nám. Ano, tyhle proudy posilují proudy hybridní války, které čelíme, a které nemají za cíl nic menšího, než rozkol společnosti. Ale.

Premiér Fiala docela správně konstatoval, že demonstraci v Praze svolaly síly, které se hlásí k proruské orientaci. Jenomže přitom tak trochu pozapomněl na to, že lidi na náměstí nežene láska k Rusku, ale docela dost oprávněné obavy ze současnosti a budoucnosti. To, že se na tom přiživují populisté a divnostrany, je spíš důsledek současné reality mnoha našich lidí, než příčina.

Jak víme z historie, „radikalismu a extremismu se bude dařit výrazně hůře v klidných, mírových dobách, ve společnosti, která bude vzdělaná a nebude trpět přílišným materiálním nedostatkem či nezaměstnaností, a v níž nebudou výrazně destruovány rodinné a komunitní sociální vazby.“ A naopak. Přičemž – musím podtrhnout – existenční nejistota vždy tyhle proudy posiluje a vlastně se tomu nelze ani divit.

Jestli jste četli Slepé skvrny od Prokopa, nebo se jen trochu zajímali o realitu mimo pražskou bublinu, tak asi víte, že už před Covidem, válkou na Ukrajině atd.. tady byla brutální sociální propast, kterou jsme od revoluce statečně přehlíželi a ignorovali. Jejím symptomem bylo třeba to, že fakt hodně lidí žije od výplaty k výplatě a třetina domácností si nemůže dovolit neočekávaný výdaj kolem deseti tisíc korun. Pak se nelze divit ani tomu, že dvouciferná inflace a vzestup cen energií pro spoustu lidí je ohrožující až likvidační.

Co z toho vyplývá – Čím déle tenhle stav potrvá, tím horší existenční starosti budou lidé mít – tím více se budou přiklánět k extrémistům a radikálnějším řešením. Protože kromě těhle divnolidí, kterým nelze věřit ani dobrý den – tohle téma skoro nikdo jiný pořádně nezvedá. Necháváme zaprvé zcela volně dělat si dezinfo scéně co se jí líbí, za druhé teď si vyžíráme coby země svá vlastní špatná rozhodnutí a volby (viz výše).

Nicméně. Fakt odmítám šmahem jakoukoli účast na téhle demonstraci nálepkou ProRuských lidí. To je strašně špatně. Byla tam spousta lidí nešťastných, zoufalých ze stávající situace, v níž jsme se – z jisté části ne zcela vlastní vinou – ocitli. To, že si tohle téma přivlastnili zoufalci typu Trikolóra, SPD, Volný Blok, Dělnická strana atd, je fakt symptomem, nikoli reálným obrazem motivací těch lidí.

Je třeba si uvědomit jednu věc. Mnohem důležitější roli, než ideologie nebo nějaká geopolitická orientace hraje v každodenním chování a rozhodování lidí hrají faktory jako spokojenost s vlastním životem, postavením ve společnosti nebo očekávání od budoucího vývoje.

Samozřejmě, nelze popřít, že síly, které se daly do pohybu, mají potenciál zcela zrušit směr polistopadového vývoje, tak, jak jsme si ho my – ti v liberálně demokratickém táboře – malovali. Nelze oddiskutovat, že mezi řečníky, kteří defacto zneužívají neblahou socio-ekonomickou situaci současnosti, se objevily tváře přední dezinformační a proruské scény. Nelze popřít, že každý den inflačního tlaku jim hraje do karet. Že každá koruna, kterou lidé nakonec budou muset vytáhnout ze svých vlastních peněženek, protože drahý chleba, plyn a elektřina, je posiluje.

Co teda s tím?  Helicopter money nefungují víc než krátkodobě – zkoušel to už Andrej a akorát to roztočilo tuhle inflaci do nebeských výšin.  To fakt nefunguje.

Mám za to, že je prostě s lidmi potřeba víc mluvit, násobně víc a líp vysvětlovat, komunikovat. Politika a především pak politika v krizi – je marketing.

Zopakujme si, kde je vpravo a vlevo – Energetická krize je především výsledkem války, kterou vede Putin vůči nám. Inflaci má z velké míry na hrbu Babiš. Ale ani tyhle věty neznamenají, že bychom neměli o mnoho lépe mluvit s lidmi a především – ty potřebné bychom neměli nechat padnout na dno.

PS: Kromě toho začít fakt konečně brát vážně boj s dezinfo scénou. Tím, že to coby stát vůbec neděláme, rezignujeme nejen na ochranu našich vlastních občanů, ale hlavně na jejich budoucnost.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Petr Nutil

Žurnalista, autor knih Média, lži a příliš rychlý mozek a Jak neztratit rozum v nerozumné době, zakladatel manipulatori.cz.. Podpořte mě na Patreonu!

Recent Posts

Česko patří mezi země nejvíce napadané ruskými hybridními aktivitami

Podle prohlášení NATO Česká republika patří mezi 7 zemí, kde jdou nejlépe zpozorovat ruské hybridní…

6 hodin ago

Ukrajinská „vlajka“ na Národním muzeu stále je

Je neuvěřitelné, ale prokremelským aktivistům leží stále v žaludku, že na Národním muzeu je vyvěšen ukrajinský…

11 hodin ago

Současné Rusko se chová podobně jako nacistické Německo

Písemné dohody jsou jen cár papíru. Tak by šel zhodnotit postoj nacistického Německa před druhou…

1 dnem ago

Statistiky dokazují, že očkování úmrtnost nezvýšilo

Na sociálních sítích se stále dočteme o údajných „turborakovinách“ nebo o epidemii náhlých úmrtí mezi…

1 dnem ago

Je diskuze o ploché zemi na veřejnoprávních médiích výrazem svobody nebo naprosté absurdity?

Na příkladu toho, co na Slovensku Ficova vláda předvádí, jaké lidi dokáže obsazovat do vysokých…

2 dny ago

Český červený kříž nenabízí zdarma ani online kurzy, ani zubní implantáty

Na Facebooku můžeme nalézt spoustu podvodných stránek. Nyní se podvodníci rozhodli zneužít jméno Českého červeného…

2 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google