Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: HoaxPolitika

Protivládním aktivistům vadí i ceny po změně DPH

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Od 1.1. 2024 došlo ke změně v sazbách DPH. U potravin došlo k snížení z 15 na 12 %, u nápojů naopak ke zvýšení z 15 na 21 %. Většina řetězců na změnu reagovala změnou cen výrobků, kdy nyní uvádí ceny v setinách korun, tedy v haléřích. To se však nelíbí například senátorce Janě Zwyrtek Hamplové, která za tím vidí klamání zákazníků.

Rozpočítání ceny výrobku s přesností na desetiny či setiny koruny je podle dozorce nad řetězci naprosto oprávněné. „Uváděním ceny na haléře nedochází k porušení žádného předpisu, který Česká obchodní inspekce dozoruje. Je třeba vycházet z toho, že česká koruna se dělí na 100 haléřů, a tak tyto výše ceny podle našeho názoru nelze považovat za protiprávní a nepovažujeme ji ani za jakkoli ‚manipulativní‘,“ říká mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba. Není tedy rozhodně pravdou, že haléře jako součást měny neexistují. Neexistují pouze ve fyzické podobě. Hamplová tedy zaměňuje pojmy měna a hotovost.

Faktem také je, že řetězce uváděly ceny v haléřích i před změnu DPH. V drtivé většině se jednalo o koncovku 90 haléřů. V praxi to funguje tak, že ceny v haléřích se sčítají, na celé koruny se zaokrouhluje až celý nákup – pokud platíte v hotovosti. Při platbě kartou cena v haléřích zůstává. Tuto skutečnost přímo upravuje zákon o ochraně spotřebitele. Ten říká, že při konečném účtování prodávaných výrobků, které zákazník platí v hotovosti, se celková cena zaokrouhluje vždy k nejbližší platné částce.

Někteří lidé v konspiračních teoriích jdou ještě dál a ve změně vidí přípravu na euro. Ceny, které se liší v desetihaléřích i jednotkách haléřů, však podle odborníků budou z marketingového hlediska fungovat jen krátkodobě. „Z praxe víme, že v krátkodobém horizontu taktické cenové komunikace fungují (haléřové slevy), obzvlášť v současné době vysoké inflace, kdy zákazníci jako první řeší právě cenu. Je tedy možné, že neobvyklá cenovka a sleva v podobě snížení ceny DPH část spotřebitelů krátkodobě přiláká, především tu část, co je více cenově senzitivní,“ říká pro Seznam Zprávy expert na strategii značek z Ogilvy Adam Špina. „Z dlouhodobého pohledu tedy tato taktika řetězcům pomůže pravděpodobně jen minimálně,“ popisuje Špina.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Česko patří mezi země nejvíce napadané ruskými hybridními aktivitami

Podle prohlášení NATO Česká republika patří mezi 7 zemí, kde jdou nejlépe zpozorovat ruské hybridní…

6 hodin ago

Ukrajinská „vlajka“ na Národním muzeu stále je

Je neuvěřitelné, ale prokremelským aktivistům leží stále v žaludku, že na Národním muzeu je vyvěšen ukrajinský…

11 hodin ago

Současné Rusko se chová podobně jako nacistické Německo

Písemné dohody jsou jen cár papíru. Tak by šel zhodnotit postoj nacistického Německa před druhou…

1 dnem ago

Statistiky dokazují, že očkování úmrtnost nezvýšilo

Na sociálních sítích se stále dočteme o údajných „turborakovinách“ nebo o epidemii náhlých úmrtí mezi…

1 dnem ago

Je diskuze o ploché zemi na veřejnoprávních médiích výrazem svobody nebo naprosté absurdity?

Na příkladu toho, co na Slovensku Ficova vláda předvádí, jaké lidi dokáže obsazovat do vysokých…

2 dny ago

Český červený kříž nenabízí zdarma ani online kurzy, ani zubní implantáty

Na Facebooku můžeme nalézt spoustu podvodných stránek. Nyní se podvodníci rozhodli zneužít jméno Českého červeného…

2 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google