Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komentář

Jak se dělá dezinformace: Korelace a kauzalita při očkování

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Jedno z velmi oblíbených dezinformačních témat je aktuálně očkování proti COVID-19 a jeho hrůzostrašné vedlejší účinky. Ty jsou podle reálných medicínských dat velmi mírné a nevybočují z normy jiných vakcín a léků. To ovšem dezinformátory nemůže zastavit. A jedním ze způsobů, který používají, je záměna korelace s kauzalitou.

Funguje to takto – najde se, celkem kdekoli na světě, nějaký případ člověka, kterému se stalo něco nedobrého v nějakém přiměřeném časovém rámci poté, co dostal vakcínu. Ideálně pokud třeba umře. A hned se napíše, XY umřel (zkolaboval apod.) po podání vakcíny. Technicky to je pravda, protože to následovalo jedno po druhém, fakticky to lživě sugeruje kauzalitu, že se tak stalo KVŮLI podání vakcíny.

Nechávám stranou, že kompetentní úřady samozřejmě každý takový případ budou při sebemenším podezření vyšetřovat a prověřovat, jestli zde nějaká souvislost není. To je správné. Pro dezinformátory to je ale irelevantní. Oni tu souvislost budou implikovat okamžitě a i když se o řadu dní později třeba oficiálně zcela vyloučí, tak je to jedno – a škoda už je způsobena.

Jenom pro ilustraci – když bychom proočkovali úplně náhodný vzorek 350.000 osob z české populace, tak 10 z nich druhý den zemře a další den dalších 10. Vidíte ty titulky? Tragická cena nevyzkoušené vakcíny! Krvavá daň Billu Gatesovi a Sorosovi! Určitě byste nějaké sami vymysleli. Přidejte zoufalé truchlící příbuzné, hledající, na koho hodit vinu a máte krásně zadělaný dezinformační koktejl.

A přitom je to prostě statistika toho, kolik lidí normálně v populaci umírá v takhle velké skupině. A u seniorů, kteří se budou očkovat prioritně je to číslo samozřejmě ještě mnohem vyšší.

A teď si vezměte, že stačí jeden jediný případ, celkem kdekoli na světě, kde ty zdravotní problémy nebo úmrtí jsou trochu nezvyklé nebo se dají jako nezvyklé vylíčit s trochou šikovnosti a zlé vůle a může se z toho udělat mezinárodní zpráva, na kterou skočí kolikrát nejen klasické dezinformační kanály, ale i některá bulvárnější média.

Jsem stoprocentně přesvědčený, že vlna tohoto typu zpráv na nás teď v nejbližší době přijde. Tak si toho schválně všímejte…

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Petr Jan Vinš

ThDr. Petr Jan Vinš je český teolog, starokatolický kněz, judaista a překladatel. Vystudoval teologii a religionistiku na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy a starozákonní biblistiku na Univerzitě ve švýcarském Bernu a krátce též v Tel-Avivu. Od roku 2016 je též generálním sekretářem Ekumenické rady církví v ČR.

Recent Posts

Existují důkazy, že za kauzou Vrbětice stojí Rusové. Rusko nespolupracovalo při vyšetřování

Předseda PRO se pro ruský Sputnik nechal slyšet, že policie nezákonně odložila kauzu Vrbětice. Rovněž…

11 hodin ago

Nikdo nepopírá, že AZOV byl neonacistický. Už dávno ovšem není

Poslanec Jaroslav Foldyna se nechal slyšet, že prý dezinformace je v tomto případě nepohodlná pravda.…

16 hodin ago

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

2 dny ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

2 dny ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

3 dny ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google