Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Hoax

HOAX: Cenzura poštovní známky s Libuší Šafránkovou v roli Popelky

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Sociálními sítěmi se šíří fotografie pohlednice, na které je zakryta poštovní známka s Libuší Šafránkovou v roli Popelky. Dezinformační web Aeronet si k tomu automaticky vymyslel příběh svůj vlastní příběh. „Ve Francii doručují poštu kurýři a poštovní doručovatelé obvykle arabského původu, práce poštovních doručovatelů není nijak dobře placena a kurýrní doručovatelé mají různá náboženská vyznání. Pokud někdo zašle dopis nebo pohlednici s nějakou nábožensky závadovou poštovní známkou, na které je např. žena s odkrytým krkem, potom se často stává, že poštovní doručovatel dopis nebo pohlednici roztrhá a nedoručí,“ píše nebetyčnou hloupost Aeronet. Tuto hloupost pak dále šíří Rukojmí.cz, Infovojna.sk a fotografie pohlednice se pak rozšířila i ve skupinách na Facebooku a hoax s tímto textem je zasílán i (nejen) seniorům e-maily.

Tak po pořádku. Známku nezalepil žádný pošťák ve Francii, ale holandská státní pošta (ne tedy jen tak nějaká kurýrní společnost) PostNL. A důvod? Je to jednoduché. Pohled byl poslán z Německa do Francie, trasa dopisu vedle přes Holandsko. Německá pošta pro svou přepravu orazila pohled klasickými razítky a číslem. Při převzetí holandská pošta přidělila zásilce čárový kód. Na konci holandské trasy pak čárový kód opět zalepila, protože francouzská pošta už čárové kódy pro běžnou poštu nepoužívá (i při opaku by ji byl holandský čárový kód k ničemu) a přelepku orazítkovala prázdnou samolepkou razítkem dokládající, že „zásilka byla zaplacena“. Ujistila nás o tom telefonicky tisková mluvčí PostNL Ellen Talsma, kterou jsme urgovali po tom, co jsme několik dní nedostali žádnou další odpověď. Již v e-mailu ovšem vylučuje, že to bylo z důvodu toho, že by na známce byla žena.

Je to také jasné i z toho důvodu, že v Holandsku jsou běžné i odvážnější poštovní známky. V roce 2017 například holandská pošta vydala známku s ženou v plavkách, vloni pak známku se sochou ženy, které jsou vidět odhalená poprsí. Poštovní známka ke 45. výročí premiéry české pohádky Tři oříšky pro Popelku s vyobrazením Libuše Šafránkové v hlavní roli Popelky ani nic kontroverzního nezobrazuje.

Čárové kódy jsou trend, který ulehčuje práci mnoha poštovním a kurýrním společnostem. Používá je už i Česká pošta, ale jen pro doporučené dopisy nebo balíky. Je pravdou, že používání čárových kódu asi neuvítají filatelisté.

Vážení čtenáři, náš web je stále financován především z příspěvků drobných dárců. Jak nám můžete pomoci, se dozvíte zde.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

2 hodiny ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

19 hodin ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

1 dnem ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

2 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

3 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google