Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: KomunikaceMonitoring

Jak nemá vypadat žurnalistika: 11 tisíc litrů vody, 50 hasičů. Nabouranou Teslu hasili tři dny (Aktualizace na konci)

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Web Echo24.cz si vymyslel (nebo předjímá) některá fakta v případě požáru auta automobilu Tesla v Tyrolsku. 6. listopadu 2019 server publikoval článek s názvem „11 tisíc litrů vody, 50 hasičů. Nabouranou Teslu hasili tři dny a stále neví co s ní.“ Takže hezky po pořádku, čistě fakticky…

Je pravdou, že v pátek 4. října 2019 (článek na Echo 24 vyšel 6. listopadu 2019) došlo k požáru elektroautomobilu Tesla a na místě muselo zasahovat 51 hasičů (z toho 2 dobrovolní) a dále policie, pracovníci odtahu a požární inspektor. Není to však poprvé. 50 hasičů hasilo nedávno například i požár této dieselové dodávky. Jiný příklad zde. Nejedná se tedy o nijak mimořádně vysoký počet zasahujících.

Ve zdroji, na který se Echo24.cz odvolává, není ani slovo o 11 tisíc litrech vody. Echo24.cz se odvolává na informace od výrobce Tesla. Neuvedl však zdroj, a především tuto informaci autor zahrnul do faktů o nehodě. Tyrolští hasiči však nic takového neuvádí. Informace o 11 tisících litrech vody se přitom nachází už v nadpisu článku a čtenářům vnucuje, že tento údaj nějak souvisí s nehodou, protože nadpis dále pokračuje „…Nabouranou Teslu hasili tři dny a stále neví co s ní.“ 

Není ani pravdou, že automobil byl 3 dny v jakémsi kontejneru. Nebyl. Web hasičů z Tyrol to popisuje takto: „Plně vyhořelé vozidlo bylo pomocí bagrů naloženo do kontejneru a převezeno do nedaleké štěrkové jámy. Tam je havarijní vozidlo chlazeno ve vodní lázni po dobu nejméně 72 hodin. Kontaminovaná zemina byla naložena do vhodných sudů a řádně zlikvidována.“ Je pravdou, že hasit elektromobil je složitější. Pokud by však jakékoliv auto havarovalo v takto složitém terénu, tak či tak by musel přijet jeřáb, aby automobil vyprostil. V zásadě je tedy jedno, zda auto následně naloží na odtahový automobil nebo do nějakého kontejneru.

V informacích od hasičů není ani zmínka o údajné likvidaci vody z kontejneru. Ani netušíme, jak by taková likvidace probíhala.

Rakouští hasiči nepíšou ani slovo o tom, že nevědí, co s automobilem. To je jen spekulace autora článku.

Hašení elektrických komponentů, zvláště obsahující lithium-iontovou baterii, patří k těm komplikovanějším zásahům. Obvykle i komplikovanějším než hašení dieselových nebo benzinových automobilů, pokud ovšem nedojde k úniku paliva či olejů, což se při nehodách také stává. V případě požáru elektromobilů je problematická především vysoká teplota, která je schopná (jak vidíme na fotografiích) roztavit i kovové části automobilu. Echo 24 však celou informaci přibarvil tak, že celá zpráva působí bulvárně.

Společnost Tesla vytvořila manuál, jak uhasit jejich elektromobily. V něm se uvádí například informace o množství vody potřebném k uhašení. Největší problém článku ovšem je, že smíchává dohromady faktické informace o nějaké konkrétní nehodě a obecné informace o hašení elektromobilů. Smíchávání dvou druhů informací začíná už v nadpisu a pokračuje v celém textu.

AKTUALIZACE: Krátká reakce Manipulátoři.cz na reakci Echo24.cz

Redakce Echo24.cz publikovala reakci na náš článek. V ní se dopouští opět polopravd a lží.

Nejzásadnějším problémem je, že svá tvrzení dokazuje pomocí již upraveného článku, který už je upraven na základě naší kritiky. V době, kdy náš web psal tento článek, byl článek Echo24.cz v jiné podobě. Bohužel pro Echo24.cz to lze dokázat pomocí aplikace Webarchive.org.  Jako třešnička na dortu lze zmínit, že web Echo24.cz se v opravené verzi vehementně odvolává na rakouský bulvární deník (1, 2, 3). I tak ovšem v článku zůstala minimálně jedna nepravdivá informace hned v samotném nadpisu.

Echo24.cz tvrdí: “Kronen Zeitung však není jediný, kdo o havárii Tesly psal, stejně jako o enormním množství vody, které je potřeba k uhašení hořícího elektromobilu. Redakce Echo24 nalezla stejné informace také v dalších médiích včetně rakouské veřejnoprávní televize ORF nebo mnichovského deníku TZ. Pro přehlednost však citovala jen Kronen Zeitung.”

Jak mnichovský deník TZ, tak televize ORF však informaci o 11 000 litrech nemá zahrnutou v součtu konkrétní nehody. Deník Echo24.cz s touto informací už přišel v nadpisu. Připomeňme, že nadpis článku zní: „11 tisíc litrů vody, 50 hasičů. Nabouranou Teslu hasili tři dny a stále neví co s ní.“  Z nadpisu je tedy jasné, že Echo24.cz se snaží informovat o nějaké konkrétní nehodě a už v nadpisu čtenářům vnucuje nepravdivou zprávu o použití 11 000 litrů vody.

Na rozdíl od rakouských a německých deníků tyto dva druhy informací nijak neodděluje a s údajem 11000 dále pracuje v stejném odstavci, ve které píše o nehodě.  Jak si mohou všimnout pozorní čtenáři, v rakouských a německých denících jsou faktické informace k nehodě a obecné informace k problematice hašení elektromobilů striktně odděleny. Web Echo24.cz neodděluje ani další informace, celý článek Echo24.cz je působí zmatečně a trváme na tom, že je ukázkou nekvalitní žurnalistiky. 

Na závěr redaktor Vojtěch Drbohlav, aby srazil autoritu našeho webu, informuje o více jak sedm let staré extremistické minulosti Jana Cempera. Jedná se o veřejně známou informaci, ke které se už několikrát vyjádřil, netají ji a lituje těchto věcí. Reakce Echo24.cz je tedy tendenční, nepravdivá a zvažujeme obranu právní cestou.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

21 hodin ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

2 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

3 dny ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

3 dny ago

„Osvobodili nás Rusové, obsadili Ukrajinci.“ Demagogie se stále šíří internetem

Příznivci Kremlu je stále šířena dezinterpretace historických událostí. Asi nejhloupějším lze nazvat argument, že v roce…

4 dny ago

Dohoda neobsahuje žádné vyslání vojáků ani vyhlášení stavu ohrožení

Česko domlouvá s Ukrajinou podobu bilaterální dohody o bezpečnostní spolupráci. Podobnou smlouvu už má, nebo…

5 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google