Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komentář

Epidemie COVID-19 řečí statistik

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

„Statistika nuda je, má však cenné údaje,“ zpívá se v známé písničce pro děti od Jaroslava Uhlíře. Je však tomu tak. Statistika celkové úmrtnosti Českého statistického úřadu nám může například ukázat, jaký vliv na jednotlivé vlny epidemie COVID-19 mělo očkování. V roce 2020, kdy se neočkovalo, dosahovala nadúmrtí až 2000 nadúmrtí oproti průměru. Úplně nejhorší byl 45. týden roku 2020, kdy zemřelo 4238 lidí, tedy o 2201 více než činil průměr za předcházející roky. Tedy zemřelo více jak dvojnásobek lidí než obvykle. V té době se neočkovalo.

Loni nás zasáhla velmi vlna epidemie COVID-19 na jaře a v létě. Zatímco na počátku roku 2021 ještě byl počet nadúmrtí velmi vysoký, vloni na podzim i přes velmi nebezpečnou variantu delta byla čísla nadúmrtí také vyšší než průměr, ale podstatně nižší než předchozí vlny. Nadúmrtí byly asi o 1000 zemřelých vyšší než průměr, ale také o 1000 zemřelých nižší než v předchozích vlnách. Proočkovanost proti COVID-19 přitom začala prudce růst v dubnu 2021.

Kvůli současné vlně omikron jsou hlášeny rekordní počty nakažených v ČR. Vlna se zatím však příliš nepromítá na počtech úmrtí na COVID-19 (statistiky celkové úmrtnosti zatím nejsou známé) a neprojevuje se ani na počtu těžce hospitalizovaných s COVIDem v nemocnicích. Začíná růst počet lehkých případů s COVIDem v nemocnicích. Dle statistik OpenDataLab začíná růst počet lidí bez příznaků v nemocnicích. Není to samozřejmě důkaz nějakého podvodu nemocnic, jak se snaží naznačovat antivaxeři a lidi odmítající opatření, ale zkrátka incidence pozitivních případů ve společnosti je vysoká a tak je jasné, že se pozitivní případy začnou objevovat i mezi nemocnými, kteří jsou v nemocnici z jiného důvodu. Ale i samotné zjištění pozitivity pacienta přidělá samozřejmě zdravotníkům práci. Takového pacienta musí izolovat od ostatních a přistupovat k němu jako k infekčnímu.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

10 hodin ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

17 hodin ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

2 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

3 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

3 dny ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google