Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: PolitikaSlovensko

Danko, Kotleba a Harabin si platí reklamu na dezinformačním webu

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Strany SNS, ĽSNS a Vlast si platí online reklamu na portálu Hlavní zprávy. Ten je přitom nejvlivnějším slovenským dezinformačním webem a svou návštěvností konkuruje i tradičním médiím.

Portál Infosecurity.sk nedávno přinesl informaci o tom, že strana Mariana Kotleby si platí inzerci na stránce Hlavné správy. Při pohledu na transparentní účty stran však zjistíme, že kotlebovci nejsou jediní a ani největší „zákazníci“ Hlavních správ.

Kromě ĽSNS od nich nakupuje inzerci i strana Vlast či SNS. Všechny tři strany mají ve svých kampaňových výdajích uvedené faktury od firmy Heuréka Evolution. Vlast v popisu transakce dokonce přímo píše, že jde o inzerci na Hlavních správách.

Společnost Heuréka Evolution je uvedena jako vydavatel Hlavních správ, sídlí na stejné košické adrese jako web a podle obchodního rejstříku je její jednatelem Róbert Sopko. Sopko je zároveň majitelem a šéfredaktorem Hlavních správ.

Nejvíce utratila SNS

Z dosavadních údajů na transparentních účtech vyplývá, že nejvíce za reklamu zaplatila Slovenská národní strana. Inzerci nakupovala v lednu i v únoru a dohromady utratila více než 10 tisíc eur. ĽSNS nakupovala online reklamu jednorázově v lednu za částku přes 6,5 tisíc eur. Nejméně do reklamy na Hlavních správách investovala Vlast, jedná se cca 3 tisíce eur.

Proč je to problém?

Politické strany tímto pomáhají financovat činnost jednoho z nejčtenějších dezinformační webů na Slovensku. Podle nedávného průzkumu Transparency International tento web zná 66 % dospělých Slováků a skoro 40 % by ho doporučilo svým známým jako důvěryhodný zdroj informací.

Důvěryhodnost Hlavní správy vzbuzují hlavně proto, že se tváří jako skutečný zpravodajský portál. Na rozdíl od jiných dezinformační webů tam nenajdeme konspirační teorie o světovém spiknutí nebo zaručené recepty, jak vyléčit rakovinu užíváním vitamínu C. Hlavní zprávy naopak přebírají velkou část zpravodajství z tiskových agentur jako jsou TASR a SITA, čili jejich zpravodajství se mnohokrát shoduje se seriózními médii.

Problémem je, že mezi toto agenturní zpravodajství přimíchávají své autorské články. Ty mnohdy nabízejí překroucené informace vytržené z kontextu a mají spíše povahu komentáře než zpravodajství. Hlavní správy pravidelně šiří dezinformace o Evropské unii či NATO, čímž podkopávají euroatlantické ukotvení Slovenska. Zároveň útočí na liberály, straší imigranty a nabízejí nekritický pohled na Rusko.

Portál měl financovat i Kočner

Zprávy z aplikace Threema Mariana Kočnera upozornily na to, že sám Kočner se chlubil Norbertovi Bodorovi tím, že investuje do dezinformační webu Hlavní správy. Právě přes Bodora měl pro Hlavní správy domluvit exkluzivní rozhovor s Tiborem Gašparem po jeho odchodu z funkce policejního prezidenta. Web také propagoval i Kočnerovu relaci Na pranýři, v níž se snažil diskreditovat Slovenská novinářů. Více jsme o tom psali zde.

Autor: Petr Kola

Článek vyšel původně na webu Antipropaganda.sk

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Antipropaganda.sk

Recent Posts

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

1 hodinu ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

19 hodin ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

1 dnem ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

2 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

3 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google