Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Hoax

Další hoaxy o testování: Dva testy na covid a lepení pozitivních výsledků

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Internetem se šíří další hoaxy vztahující se k testování na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2 způsobující onemocnění COVID-19.

Za prvním z nich stojí známá ikona dezinformační scény Jiří Černohorský. Ten zveřejnil, že muži z Karlových Varů ve dvou dnech vyšel jiný výsledek testů. Korunu všemu nasadil tvůrce šílených teorií Ondřej Höppner z webu Arfa.cz, který zcela lživě tvrdí, že testy mají být z jednoho dne, ačkoliv na obrázcích je opak.

Nadpis článku zní: „Neuvěřitelé! Muž z Karlových Varů: Dva testy na covid v jeden den – a opačný výsledek! V ČR: “POZITIVNÍ”. V Německu: “NEGATIVNÍ”. Jak je to možné? A je toho víc!“

Uvedeným pánům bychom chtěli sdělit, že když už tvoříte fotomontáže, tak je dělejte pořádně. Pozorný čtenář si totiž všimne, že na údajném pozitivní testu z Karlových Varů je pojišťovna 501. Žádná pojišťovna s kódem 501 v ČR neexistuje. Pokud bychom přijali tuto zjevnou fotomontáž za pravou, nebylo by to nic až tak divného. PCR zná dvě hodnoty: pozitivní, negativní. Nezná hodnotu „už je málo pozitivní“. Klidně se tak někomu může stát, že jeden den bude ještě pozitivní, druhý už ne.

Druhý hoax šíří Iveta Křížová nebo „velice důvěryhodné“ účty jako Barbora Estrada nebo George le Bien. Text hoaxu:

„od jedné laborantky: “NA TESTY, KTERÉ SE ZA TEN DEN NESTIHNOU OTESTOVAT, VEČER AUTOMATICKY LEPÍME NÁLEPKU POZITIVNÍ.“

Kde, kdy a komu to bylo řečeno se samozřejmě nedozvíme. Je to klasická ukázka městské legendy („urban legend“). Že tomu tak není se můžeme přesvědčit například ze sobotního počtu pozitivních testů, kdy jich bylo přes 12 tisíc. Vysvětlení je jasné: dodělávaly se testy z předchozích dnů. Naopak, když se podíváme vždy na pondělky (12.10, 19.10….), tak počet vyhodnocených testů je podstatně méně jak předchozí dny. Důvod je také jasný, všechny vzorky se nestihnou analyzovat ještě ten den.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Jan Cemper

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.

Recent Posts

Přepisování historie? Falzifikát a pravda

Na sociálních sítích se šíří údajný citát mluvčí Bílého domu, že „USA a Ukrajina bojovaly…

12 hodin ago

Česko patří mezi země nejvíce napadané ruskými hybridními aktivitami

Podle prohlášení NATO Česká republika patří mezi 7 zemí, kde jdou nejlépe zpozorovat ruské hybridní…

1 dnem ago

Ukrajinská „vlajka“ na Národním muzeu stále je

Je neuvěřitelné, ale prokremelským aktivistům leží stále v žaludku, že na Národním muzeu je vyvěšen ukrajinský…

2 dny ago

Současné Rusko se chová podobně jako nacistické Německo

Písemné dohody jsou jen cár papíru. Tak by šel zhodnotit postoj nacistického Německa před druhou…

2 dny ago

Statistiky dokazují, že očkování úmrtnost nezvýšilo

Na sociálních sítích se stále dočteme o údajných „turborakovinách“ nebo o epidemii náhlých úmrtí mezi…

3 dny ago

Je diskuze o ploché zemi na veřejnoprávních médiích výrazem svobody nebo naprosté absurdity?

Na příkladu toho, co na Slovensku Ficova vláda předvádí, jaké lidi dokáže obsazovat do vysokých…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google