Firmy a zadavatele reklamy vyzývá ke společenské odpovědnosti dnes představený spolek NELEŽ. Jeho cílem je pomoci inzerentům zamezit spojování svých značek s dezinformačními médii.

Snažit se přesvědčovat firmy, aby nekrmily dezinformátory ze svých reklamních rozpočtů je deklarovaný cíl spolku. Odříznutí webů šířících nenávist od těchto příjmů by mělo napomoci dezinformacím zamezit a naopak posílit důvěru v média, která pracují s informacemi profesionálně a současně zodpovědně a poctivě. Spolek přitom nehodnotí jednotlivé excesy či chyby, ale zaměřuje se na dlouhodobé a systematické fungování konkrétního média.

Spojovat svoji značku s prostředím, které vyzývá k nesnášenlivosti vůči některým skupinám lidí, je pro značku rizikové a přináší reputační riziko, upozorňuje jeden ze zakladatelů iniciativy Bob Kartous: ” Nenechat postulovat reklamu má dezinfo webech by mělo být součástí společenské odpovědnosti firem i institucí. V kampani Nelež se budeme snažit tuto ideu podporovat. Podporovat budeme ty firmy a instituce, které ji přijmou za vlastní.”

Představení spolku na kulatém stolu s novináři, 12.2.2020

Spolek NELEŽ nabízí pomoc inzerentům v přesměrování svých reklam tak, aby svými penězi, které vydávají za reklamu, neplatily weby, které manipulují a lžou. A to tak, aniž by se zmenšil mediální zásah. Sami zakladatelé Roman Číhalík, Bob Kartous, František Vrabel, Petr Vlasák, Richard Stiebitz, Ivan Manolov a Pavel Sobek označují svou aktivitu za apolitickou a vykonávanou bez nároku na honorář. S datovou analýzou pomáhá firma Semantic Visions, jejíž ředitel František Vrabel je také jedním ze zakládajících členů.

“Jsme profesionálové, kteří se dlouhodobě zabývají komunikací, pracují s daty nebo se věnují médiím, a kterým není jedno, že se tu masivně šíří dezinformace a lži,” přibližuje činnost spolku jeho předseda Roman Číhalík. “Jsme připraveni obětovat svůj volný čas a využít své odborné zkušenosti a kreativitu v boji proti záměrně šířeným dezinformacím.”

Společnosti, které se doposud přihlásily k odpovědnému zadávání reklamy, jsou například T-Mobile, Česká spořitelna, Komerční banka nebo HBO.


contributor