Na ruských fórech si lze koupit ledacos. Ruské kriminální skupiny například na nich nabízejí dezinformační kampaně. Společnosti si na nich mohou koupit buď pozitivní kampaň o sobě samých, nebo negativní kampaň o svých rivalech. Součástí nabídky je i šíření nepravdivých informací.

Ruská fóra propagují svou činnost s tím, že mají množství zkušeností s dezinformačními kampaněmi ve východní Evropě. Nová zjištění o komercializaci dezinformací přinesla společnost Insikt Group. Její výzkumníci vytvořili fiktivní společnost, pomocí které oslovili dva weby nabízející dezinformační služby.

Úkolem jedné ze společností bylo vytvořit negativní kampaň, druhou žádaly o pozitivní kampaň. Za vylepšování reputace bylo třeba zaplatit 1850 dolarů, na poškozování reputace někoho jiného stačilo 4200 dolarů. Takovou sumu je schopna zaplatit téměř každá společnost, což ilustruje, jak jednoduché dnes může být ovlivňování veřejnosti.

Obě ruské společnosti nabízejí profesionální služby spolu s podrobným ceníkem služeb. Například příspěvek na sociálních sítích stál osm dolarů. Deset komentářů pod článkem nebo pod příspěvkem stojí 100 dolarů. Celý ceník i s podrobnou analýzou společnosti Insikt Group naleznete zde.

V obou případech byla součástí zakázky i dezinformační kampaň využívající sociální sítě. Provázely ji podobné strategie jako při dezinformační činnostech podporovaných vládami.

Podle zjištění výzkumníků z Univerzity v Oxfordu jsou občané 70 zemí vystaveni politické dezinformačním kampaním ze strany vlády či nějaké politické strany. Tento počet se za poslední dva roky více než zdvojnásobil.

Článek původně vyšel na webu Antipropaganda.sk.