Vítězem letošního hackathonu se stal projekt Fair Advertising. Jeho autoři se zaměřili na problematiku financování dezinformačních a konspiračních webů prostřednictvím online inzerce.

Firmy mnohdy nevědí, kde se jejich inzerce zobrazuje. Proto jsme se rozhodli je na to skrze twitterový účet našeho projektu upozornit a podpořit tak informovanost o tématu,“ zdůvodnila náplň analytička v integraci softwaru a členka vítězného týmu Alena Zikmundová. Podtitulem projektu Fair Advertising je „mrzí nás inzerce seriózních firem na konspiračních webech“.

A vypadá to, že tato aktivita má úspěch. Projekt na Twitteru upozornil například společnost Lidl, že jejich reklama se zobrazuje na dezinformačním webu AC24. Řetězec supermarketů slíbil nápravu. Podobně se to stalo u společnosti T-Mobile. „Reklama není hrazena z rozpočtu @UNICEFCZ a objevila se bez našeho vědomí přes tzv. RTB aukci, kterou pro naše zahraniční kolegy zajišťuje agentura. Pracujeme na okamžitém stažení reklamy a zamezení podobných případů do budoucna,“ zareagovala pro změnu na upozornění mezinárodní humanitární organizace při OSN Unicef.

Administrátoři twitterového účtu upozornili, s trochu nadsázky, i společnost Tchibo. „Pozitivní je prý fantazírování o zabití šéfa a k tomu zdraví přispěje i pojídání zelí. Více na blogu @TchiboCZ. Tak tahle kombinace za nás moc normálně ani zdravě nepůsobí. Sponzorovat dezinformační weby nám příliš pozitivní nepřipadá. Jak to vidíte vy?,“ upozornil projekt Fair Advertising společnost Tchibo. Ta zareagovala a slíbila nápravu. „Hezký den, děkujeme za upozornění! Umístění reklamy už prověřujeme, tento web nám pravděpodobně proklouznul sítem při cílení reklamy. Tchibo nechce a nebude cíleně nic takového podporovat, proto si toto upozornění bereme k srdci,“ stojí v Tweetu.

Společnost Vodafone v roce 2017 oznámila, že na webech šířících nenávist nebo fake news nebudeme inzerovat. Přesto se reklama na mobilního operátora objevila na konspiračním webu Procproto.cz. I zde společnosti slíbila nápravu s tím, že věc začala okamžitě prověřovat. Nutno však dodat, že na některé společnosti zatím na upozornění nereagovaly.

Podle analýzy Open Socciety fund z roku 2017 vydělávají weby, které se věnují šíření smyšlených zpráv či dezinformací, v ČR a SR ročně odhadem 23 až 32 milionů korun z internetové reklamy.  Některé stránky ji prodávají přímo, bez zprostředkovatele, většina z nich však využívá světové nebo lokální reklamní sítě. Více než polovina z nich (54 %) je napojena na Google, dále reklamu nabízejí přes AdForm, Sklik a Etarget.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.