Před koncem roku jsou počítačoví podvodníci nejaktivnější. Těží ze zájmu lidí o vánoční dárky a lákají je na výhodné ceny i exkluzivní nabídky. Nejrůznější podvodné nabídky a slevové akce se šíří nejen prostřednictvím nevyžádané pošty, ale také často prostřednictvím sociálních sítí a chatovacích aplikací. Přesně tak to bylo v případě podvodných nabídek, ve kterých se počítačoví piráti vydávali za zaměstnance společnosti Adidas. Příjemcům slibovali tisíce bot a značkových triček zadarmo. Do údajné soutěže se zařadil každý, kdo zodpověděl několik jednoduchých otázek a soutěžní výzvu odeslal dalším 20 známým prostřednictvím WhatsAppu. Podle nejstřízlivějších odhadů to tisíce lidí skutečně udělaly a dalším kontaktům soutěž také přeposlaly. Uživatelé, kteří svoje údaje vyplnili, mohli snadno přijít o citlivá osobní data, v případě platebních karet dokonce i o peníze.

V kurzu jsou také slevové kupony. Na podvodných stránkách se často objevuje možnost bezplatného získání kuponu, pokud se uživatel zaregistruje. Místo skutečné slevy ale lidé v podobných případech pouze riskují zneužití svých osobních údajů. Více v článku na Novinkách.cz.

Poradna projektu E-Bezpečí pro oběti kybernetické kriminality poskytuje již 10 let pomoc obětem kybernetické kriminality, a to jak dětem, tak i dospělým uživatelům. V posledních letech pak – v souvislosti s nárůstem případů mravnostní kriminality – stále častěji řeší případy spojené se zneužitím intimních materiálů v kyberprostoru. V letošním roce pak počet těchto incidentů tvořil plných 46 % všech případů.

U dětí převažují incidenty, které jsou spojené především se sextingem, mezi typické situace například patří následující případ, který nám nahlásila 14letá uživatelka:

„Poradna E-Bezpečí: 28/09/2019 Dobrý den, chci se poradit, dostala jsem na Vás kontakt od Linky bezpečí. Fotila jsem nahé fotky pro svého kluka a poslala mu je. Před 14 dny jsem se s ním rozešla a on mi teď vyhrožuje, že na instáči udělá profil a tam fotky dá. Chce se mnou znovu chodit, jinak to zveřejní. Poslala jsem mu to přes messenger. Nevím co mám dělat. Karolína (věk 14)“

Jde o jeden z typických motivů spojených se sextingem – intimní materiály vzniknou v rámci partnerského vztahu, a to zcela dobrovolně (tzv. konsensuální sexing) a k jejich zneužití dojde teprve poté, co dojde k ukončení vztahu. Podle výsledků výzkumu Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru (Univerzita Palackého v Olomouci & O2 Czech Republic, 2017) nejvíce dětí odesílá své vlastní intimní materiály právě současnému příteli či přítelkyni – a to v rámci vztahu. Riziko zneužití citlivého materiálu po rozchodu je pak velmi vysoké.

Dalším problémem, který může nastat ve spojení se sextingem, je vydírání. Kromě případů spojených se sexualitou se v poradně objevují první incidenty hlášené dětmi, které spadají do oblasti sharentingu. Děti totiž zjišťují, že jejich rodiče bez jejich souhlasu a vědomí nahrávají do online prostředí jejich vlastní fotografie. A rodiče poté odmítají materiály vymazat. Poradna projektu E-Bezpečí řešila v letošním roce 313 případů, z nichž 70-80 incidentů bylo předáno k řešení policii. Více v článku na webu E-bezpečí.

Ruská vojenská rozvědka známá pod zkratkou GRU aktualizovala metody zavedené v době studené války a snaží se veřejnou debatu ve Spojených státech i jinde ovlivňovat pomocí virtuálních novinářů a fiktivních mediálních organizací či výzkumných ústavů. Její internetové operace se zároveň liší od postupů propagandistické Agentury pro výzkum internetu (AII). Takové jsou hlavní závěry čerstvě zveřejněné studie programu Stanford Internet Observatory (SIO) napojeného na Stanfordovu univerzitu. Studie nazvaná “Potěmkinovy stránky a osobnosti” popisuje vlivové operace GRU z let 2014 až 2019. Více v článku ČTK.