Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komentář

Jak se dělá dezinformace: Korelace a kauzalita při očkování

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Jedno z velmi oblíbených dezinformačních témat je aktuálně očkování proti COVID-19 a jeho hrůzostrašné vedlejší účinky. Ty jsou podle reálných medicínských dat velmi mírné a nevybočují z normy jiných vakcín a léků. To ovšem dezinformátory nemůže zastavit. A jedním ze způsobů, který používají, je záměna korelace s kauzalitou.

Funguje to takto – najde se, celkem kdekoli na světě, nějaký případ člověka, kterému se stalo něco nedobrého v nějakém přiměřeném časovém rámci poté, co dostal vakcínu. Ideálně pokud třeba umře. A hned se napíše, XY umřel (zkolaboval apod.) po podání vakcíny. Technicky to je pravda, protože to následovalo jedno po druhém, fakticky to lživě sugeruje kauzalitu, že se tak stalo KVŮLI podání vakcíny.

Nechávám stranou, že kompetentní úřady samozřejmě každý takový případ budou při sebemenším podezření vyšetřovat a prověřovat, jestli zde nějaká souvislost není. To je správné. Pro dezinformátory to je ale irelevantní. Oni tu souvislost budou implikovat okamžitě a i když se o řadu dní později třeba oficiálně zcela vyloučí, tak je to jedno – a škoda už je způsobena.

Jenom pro ilustraci – když bychom proočkovali úplně náhodný vzorek 350.000 osob z české populace, tak 10 z nich druhý den zemře a další den dalších 10. Vidíte ty titulky? Tragická cena nevyzkoušené vakcíny! Krvavá daň Billu Gatesovi a Sorosovi! Určitě byste nějaké sami vymysleli. Přidejte zoufalé truchlící příbuzné, hledající, na koho hodit vinu a máte krásně zadělaný dezinformační koktejl.

A přitom je to prostě statistika toho, kolik lidí normálně v populaci umírá v takhle velké skupině. A u seniorů, kteří se budou očkovat prioritně je to číslo samozřejmě ještě mnohem vyšší.

A teď si vezměte, že stačí jeden jediný případ, celkem kdekoli na světě, kde ty zdravotní problémy nebo úmrtí jsou trochu nezvyklé nebo se dají jako nezvyklé vylíčit s trochou šikovnosti a zlé vůle a může se z toho udělat mezinárodní zpráva, na kterou skočí kolikrát nejen klasické dezinformační kanály, ale i některá bulvárnější média.

Jsem stoprocentně přesvědčený, že vlna tohoto typu zpráv na nás teď v nejbližší době přijde. Tak si toho schválně všímejte…

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Petr Jan Vinš

ThDr. Petr Jan Vinš je český teolog, starokatolický kněz, judaista a překladatel. Vystudoval teologii a religionistiku na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy a starozákonní biblistiku na Univerzitě ve švýcarském Bernu a krátce též v Tel-Avivu. Od roku 2016 je též generálním sekretářem Ekumenické rady církví v ČR.

Recent Posts

Neexistuje důkaz, že dědeček Petra Fialy František Bärtl se podílel na „Akci T4“

Premiér Petr Fiala je trnem v oku mnoha lidem. Kromě toho, že se šíří výmysly…

14 hodin ago

Ne, ani tisíckrát opakované sdílení smyšleného citátu Trumpa z něj neudělá skutečný citát

Na Facebooku se momentálně opět šíří údajný citát, ve kterém Trump vyzdvihuje sílu Ruska. Například…

18 hodin ago

Manipulace Davida Martinka ohledně smlouvy DCA

David Martinek je režisér a producent, nezávislý komentátor a publicista. Natáčí předně televizní dokumenty, publicistiku,…

2 dny ago

Česká pošta mění uniformy, prokremelští aktivisté to okamžitě spojují s Ukrajinou

Zdá se, že ukrajinizací Česka trpěli už komunisté. I za komunismu totiž pošta, která nesla…

2 dny ago

Ukrajinští neonacisté Rédové vadí, slovenští ne

Petra Rédová je jednou z aktivistek, které rády poukazují na údajný neonacismus na Ukrajině. Nedávno…

3 dny ago

Opět se šíří lež, že bude rušen svátek 8. května

Jakýsi pamflet z e-mailu je pro některé dostatečným důkazem, že vláda se údajně rozhodla zrušit…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google