O nesmyslech na sociálních sítích, se kterými jste se pravděpodobně už setkali i vy. 

Víte jak poznáte dobrý hoax? Je neukotvený v čase a místě, nezávislý na nějaké konkrétní zemi či jazyce a objevuje se opakovaně, bez ohledu na to, kolikrát už byl vyvrácen. Snad proto, že lidská paměť je krátká, paměť na internetu ještě kratší a vždy se najde dostatek lidí, ochotných věřit sebevětšímu blábolu.

Ani největší sociální síť světa není takových výkřiků ušetřena. Jak je ale poznat? Obvykle popisují fiktivní nebezpečí, obsahují “důvěryhodná” varování a samozřejmě i výzvu k dalšímu rozesílání. Dnes si ukážeme několik z nejrozšířenějších hoaxů a podíváme se i na to, jak jim nenaletět.

Hoax č.1: Copyright na FB profil

Je to k nevíře, ale tomuto znovu a znovu vyvrácenému hoaxu prostě lidé chtějí věřit. A tak ho zas a zas šíří. Jen si vzpomeňte sami, kolikrát už vaši přátelé sdíleli něco podobného..

V reakci na novou politiku FB vás informuji, že všechny mé osobní údaje, ilustrace, kresby, články, karikatury, obrázky, fotografie, videa, atd., jsou předmětem mých autorských práv (v souladu s Bernskou úmluvou).  Pro komerční využití všech výše uvedených předmětů autorského práva je v daném případě vyžadován můj písemný souhlas! Každý, kdo čte tento text, jej může zkopírovat na svůj profil na FB. Díky tomu budete chráněni autorským zákonem. 

Je to samozřejmě nesmysl. Starý, recyklovaný nesmysl, který byl vyvrácen například zde, zde, nebo zde. Takových prohlášení si na svůj profil můžete napsat kolik chcete a na vztahu vy versus Facebook to stejně nic nezmění. FB se tím stejně řídit nebude.

Jak dodává web Hoax.cz, uživatelé Facebooku jsou povinni řídit se Podmínkami užívání, se kterými souhlasili při zakládání účtu. Aktuální znění si můžete přečíst v Prohlášení o právech a povinnostech.
Jakékoliv vaše další právní doložky, které jsou rozdílné s pravidly FB, jsou zbytečné a neplatné. A jestliže s pravidly nesouhlasíte, jednoduše přestaňte Facebook používat.

Hoax č.2: Varování! Nepřijímejte žádost o přátelství od..

“NEPŘÍJMEJJTE ŽÁDOST O PŘÁTELSTVÍ OD CHRISTOPHER DAVIES A JESSICA DAVIES JSOU TO HEKŘI. ŘEKNI TO KAŽDÉMU V TVOJEM SEZNAMU.JESTLI SI HO PŘIDÁ NĚKDO Z TVÉHO SEZNAMU,TAK BUDE I NA TVOJEM..ROZLUŠTÍ IDENTIFIKACI TVÉHO POČÍTAČE A ADRESU.TAK ZKOPÍRUJ TUTO ZPRÁVU A POŠLI JI KAŽDÉMU I KDYŽ NEMÁŠ ZÁJEM”

A tak podobně. Podobné výkřiky se šíří čas od času rychlostí blesku. Mění se jména a jiné drobnosti, v principu jde ale vždycky o totéž. Nejde o nic než o překlad anglického řetězového hoaxu, spadajícího pod patrně nekonečný seznam falešných bezpečnostních varování.

Jiná verze:

PROSÍM O POZORNOST VŠECHNY MAMINY A HOLČINY!!!!!!JE MEZI NÁMA ÚCHYLÁK JEHO FACEBOOK JE P**** U**** Z M**** A OBTĚŽUJE MALÉ HOLKY A SLEČNY!!!VITIPOVAL SI PÁR LIDÍ DOSPĚLÍCH!POSLAL ŽÁDOST O PŘÁTELSTVÍ A U JEJICH PŘÁTEL POTOM VYBRAL HOLČIČKY A SLEČNY A OSLOVIL JE.NECHEJTE HO ZABLOKOVAT A PROSÍM O SDÍLENÍ!KAMARÁDKY DCERKY SE TEN HAJZL PTAL KAM CHODÍ DO ŠKOLY!!!!VŠE MÁ JIŽ POLICIE ČR

Seznam takových a podobných nesmyslů by mohl být nekonečný a nemá smysl jich tu víc hromadit.  Taková varování nejsou žádnou novinkou, s podobnými jsme se mohli setkávat ještě před nástupem sociálních sítí třeba na Skype, Icq , po emailech atd.

Hoax č.3: Kontrola aktivního účtu sdílením zprávy

Tady už se dostáváme na půdu skutečných bizarností, kterým ale nakonec stejně spousta lidí uvěří. Jedna z mnoha verzí žádostí o rozesílání blábolu může vypadat třeba takto:

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg píše, že se prý Facebook stal velmi populárním mezii lidmi a lidé si stěžují, že je pomalý. Důvodem je mnoho nových členů a také mnoho neaktivních členů. Tato zpráva bude obíhat, aby se zjistilo, jestli jste aktivní nebo ne. Jestli ano, pošlete tuto zprávu aspoň 15 lidem za pomoci Copy + Paste. Ti, kteří to nepošlou dál během 2 týdnů, budou bez váhání vymazáni, aby se vytvořilo více místa. Pošlete to všem přátelům, aby jste mu ukázali, že jste aktivní a nebudete smazáni.

Případně na poněkud sofistikovanější verzi upozornil Hoax.cz:

Jsem hlavní administrátor facebooku pro Českou republiku. Vytvořil jsem tuto událost a stránku pro nastávající změny na facebooku. Stejně tak jako je tato stránka, jsou vytvořeny stejné události a stránky v každém státě.Tyto stránky mají za účel odstranit neaktivní účty. Pro zachování Vašeho profilu je důlležité provést tyto kroky: 1. KROK – Klikni na “Zúčastním se”, 2. KROK – Klikni na [+ Pozvat přátele] a označ kamarády…

Opět jde o variaci na původně anglicky psanou řetězovou zprávu, objevující se už od roku 2007.

Hoax č.4: Zpoplatnění Facebooku

Další z klasických příkladů popisu neexistujícího nebezpečí, spojeného s výzvou k rozesílání, tentokrát na téma platby za užívání sociální sítě.

Dobrý den, mohu vám říci, že Facebook oznámil, že od zítra se bude platit 12 eur za měsíc, musí se rozozaslať tato zpráva minimálně 15 svým kontaktům a stát vás označí přezdívkou “Gold”, takže nemusíte platit. Pokud nevěříte zkuste to sami. Zkopírovat a vložit, i když jsou spojené … to je vážné, informace pochází … od spolehlivého a důvěryhodného zdroje

Co dodat. FB byl, je a bude zadarmo, což všichni víme, a stejně to některým z nás nedá a tak své přátele oblažujeme podobnými výlevy…

Hoax č.5: Vaše fotky v reklamách

V pátek začne Facebook používat vaše fotky v reklamách, které se objeví na stránkách profilu Vašich kontaktů. Je to legální a je to zmiňováno v drobném písmu, když jste si vytvářeli účet. Abyste se vyhnuli takovéto nezvané publicitě, jděte na: Účet, Nastavení účtu, pak klikněte na záložku Reklamy na Facebooku a vyberte “nikdo” v rolovacím menu. A pak uložte změny. Zkopírujte text do “statusu”. ŠIŘTE INFO DÁL

Jde o další řetězovou manipulaci s fakty. Daniel Dočekal na webu justit.cz konstatuje, že “Facebook může vaši profilovou fotografii (nikoliv vaše fotografie, které jste nahráli na Facebook) využívat v inzerci již dlouho.” Stejný autor pak na webu 365tipu.wordpress.com poskytuje i korektní detailní návod, jak zamezit svému využití v reklamě.

Jak se bránit?

Dostanete-li i vy podobnou zprávu a nebudete si jisti, zda se jedná o hoax či nikoli, podívejte se nejdřív do některé z databází už odhalených hoaxů. Dlouhodobě se jim věnuje například český Hoax.cz, náš seznam najdete zde.

Zapamatujte si, jak hoax obvykle vypadá a co obsahuje. Tradičně popisuje fiktivní nebezpečí, obsahuje “důvěryhodná” varování, výzvu k dalšímu rozesílání. Obzvlášť výzva k dalšímu šíření bývá jedním z důležitých identifikátorů hoaxu. Ať už se jedná o varování, hromadné prosby o pomoc, anebo třeba zvěsti o snadných výdělcích.

Případně si přečtěte článek Jak si ověřit informace na internetu – praktický návod pro odhalení hoaxů, lží a nesmyslů.

 


contributor