Společnost Facebook oznámila, že falešné zprávy a dezinformace ze své platformy nebude odstraňovat. Svůj postoj vedení obhajuje tvrzením, že cenzura informací je v přímém rozporu s principy svobody slova.

Pro omezení dosahu dezinformací a hoaxů se gigant rozhodl takové příspěvky posouvat na nižší příčky při zobrazování nástěnky. Má na to posloužit pokročilý algoritmus, který “fake news” dokáže identifikovat a snížit tak jejich potenciální organický dosah. Podle Facebooku díky tomuto kroku budou mít příspěvky, které Facebook vyhodnotí jako dezinformace, v průměru až o 80 procent zobrazení méně.

V rámci různých aktivit, které vyzývají k ostražitosti před falešnými zprávami a propagandou, začal Facebook s vlastní reklamní kampaní s názvem “fake news is not our friend” (falešné zprávy nejsou náš přítel). Kampaň však bohužel v současnosti probíhá jen v Británii.

Nejpopulárnější sociální síť byla v nedávné době často kritizována pro nedostatečnou ochranu osobních údajů jejích uživatelů, kterou odhalil skandál se společností Cambridge Analytica. Vlna kritiky se však na Facebook valila i z důvodu dezinformačních kampaní, jejichž cílem bylo ovlivnit zahraniční volby.

Vedení se v posledních měsících snaží přesvědčit veřejnost o tom, že boj s dezinformacemi bere vážně. Zpochybňuje to však skutečnost, že Facebook nijak neomezil činnost stránek, které opakovaně šíří prokázáné lži a manipulace.

Konkurenční Twitter na “fake news” reaguje rázněji – denně smaže v průměru až milion falešných účtů a botů, kteří byli například během amerických prezidentských voleb použiti na automatizované šíření manipulací a hoaxů. Taková snaha Twitteru o zamezení šíření dezinformací se dotkne až šesti procent všech registrovaných účtů.

Facebook se brání tvrzením, že sociální síť “byla založena jako místo, kde mohou různí lidé vyjádřit svůj názor”.

Původně vyšlo na slovenském webu Antipropaganda.sk:

Facebook tvrdí, že odstraňovanie fake news je v rozpore so slobodou slova

Napsal:  David Borovský