Na domovské stránce Seznam.cz se nedávno objevila informace o návratu Jana Rosáka za moderátorský stolek populární vědomostní soutěže. Jak ale diváci v den premiéry jejího prvního dílu zjistili, jednalo se o hoax. A zároveň o první lekci nové edukační kampaně „Neriskuj“ z dílny organizace Elpida o.p.s.

Ta se společně se společností Seznam.cz a Nadací O2 rozhodla zábavnou formou naučit seniory základní pravidla, podle kterých na internetu jednoduše poznají  důvěryhodnou zprávu. Kromě zmíněného videa, ve kterém Jan Rosák a tři soutěžící všechna pravidla představí, se mohou lidé také zapojit do online soutěže na stránkách www.nicneriskuj.cz a ověřit si své znalost v praxi.

„Více než 60 tisíc seniorů jsme v našich kurzech naučili pracovat s počítačem a internetem. Nyní se je snažíme vybavit nástroji, aby se ve vodách internetu neztratili, uměli pracovat se zdroji, věděli, komu které médium patří či jak třeba vzniká zpráva. To může seniorům pomoci lépe se v médiích orientovat a být odolnější vůči různým výmyslům a konspiračním teoriím“, vysvětluje nutnost podobné edukační kampaně Jiří Hrabě, ředitel Elpidy a šéfredaktor časopisu Vital.

Edukační kampaň od Elpidy podporuje Nadace O2 i česká internetová jednička Seznam.cz.  Ta poskytla reklamní prostor na své domovské stránce a technické zázemí pro natočení edukativního videa. To je ke zhlédnutí i na videoportálu Televize Seznam.cz. „Organizace Elpida je naším stálým partnerem a společně se snažíme o edukaci seniorů na internetu. Ti jsou totiž vedle dětí nejzranitelnější skupinou pohybující se v online prostoru. Jsou často důvěřiví a neověřují zdroje či souvislosti, zvlášť v případě, že je na zprávu upozorní jejich přátelé či bývalí spolužáci. To se nejčastěji děje formou řetězových e-mailů, které nejčastěji posílají právě lidé nad 65 let,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Seznam.cz Aneta Kapuciánová.

Kromě samotného videa s Janem Rosákem v hlavní roli je stěžejním bodem celé kampaně stránka Nicneriskuj.cz, a především pak online soutěž. V ní čeká na soutěžící celkem osm fiktivních článků, z nichž každý porušuje jedno ze základních pravidel důvěryhodné zprávy. Tyto chyby musí soutěžící jasně identifikovat. Elpida se tak snaží seniory naučit rozpoznávat manipulaci v psaném textu, aby se pak na internetu dokázali lépe orientovat a bránit dezinformacím.

Ceny do soutěže poskytla Nadace O2, která s organizací Elpida spolupracuje dlouhodobě a celou kampaň podpořila také finančně. Kromě toho, stejně jako Seznam.cz, poskytla k její propagaci vlastní komunikační kanály.

Senioři jsou nejohroženější skupinou z pohledu mediální manipulace a fakt, že právě oni patři mezi největší šiřitele nepravdivých řetězových mailů, je toho jasným důkazem. Věříme, že partnerstvím se soutěží Neriskuj pomůžeme otevřít oči alespoň části z nich,“ říká Hany Farghali, předseda správní rady Nadace O2.

Samotné video soutěžního dílu Neriskuj produkčně zajistila společnost Flux films v čele s režisérem Adamem Vopičkou.


contributor