Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: PolitikaSlovensko

Danko, Kotleba a Harabin si platí reklamu na dezinformačním webu

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Strany SNS, ĽSNS a Vlast si platí online reklamu na portálu Hlavní zprávy. Ten je přitom nejvlivnějším slovenským dezinformačním webem a svou návštěvností konkuruje i tradičním médiím.

Portál Infosecurity.sk nedávno přinesl informaci o tom, že strana Mariana Kotleby si platí inzerci na stránce Hlavné správy. Při pohledu na transparentní účty stran však zjistíme, že kotlebovci nejsou jediní a ani největší „zákazníci“ Hlavních správ.

Kromě ĽSNS od nich nakupuje inzerci i strana Vlast či SNS. Všechny tři strany mají ve svých kampaňových výdajích uvedené faktury od firmy Heuréka Evolution. Vlast v popisu transakce dokonce přímo píše, že jde o inzerci na Hlavních správách.

Společnost Heuréka Evolution je uvedena jako vydavatel Hlavních správ, sídlí na stejné košické adrese jako web a podle obchodního rejstříku je její jednatelem Róbert Sopko. Sopko je zároveň majitelem a šéfredaktorem Hlavních správ.

Nejvíce utratila SNS

Z dosavadních údajů na transparentních účtech vyplývá, že nejvíce za reklamu zaplatila Slovenská národní strana. Inzerci nakupovala v lednu i v únoru a dohromady utratila více než 10 tisíc eur. ĽSNS nakupovala online reklamu jednorázově v lednu za částku přes 6,5 tisíc eur. Nejméně do reklamy na Hlavních správách investovala Vlast, jedná se cca 3 tisíce eur.

Proč je to problém?

Politické strany tímto pomáhají financovat činnost jednoho z nejčtenějších dezinformační webů na Slovensku. Podle nedávného průzkumu Transparency International tento web zná 66 % dospělých Slováků a skoro 40 % by ho doporučilo svým známým jako důvěryhodný zdroj informací.

Důvěryhodnost Hlavní správy vzbuzují hlavně proto, že se tváří jako skutečný zpravodajský portál. Na rozdíl od jiných dezinformační webů tam nenajdeme konspirační teorie o světovém spiknutí nebo zaručené recepty, jak vyléčit rakovinu užíváním vitamínu C. Hlavní zprávy naopak přebírají velkou část zpravodajství z tiskových agentur jako jsou TASR a SITA, čili jejich zpravodajství se mnohokrát shoduje se seriózními médii.

Problémem je, že mezi toto agenturní zpravodajství přimíchávají své autorské články. Ty mnohdy nabízejí překroucené informace vytržené z kontextu a mají spíše povahu komentáře než zpravodajství. Hlavní správy pravidelně šiří dezinformace o Evropské unii či NATO, čímž podkopávají euroatlantické ukotvení Slovenska. Zároveň útočí na liberály, straší imigranty a nabízejí nekritický pohled na Rusko.

Portál měl financovat i Kočner

Zprávy z aplikace Threema Mariana Kočnera upozornily na to, že sám Kočner se chlubil Norbertovi Bodorovi tím, že investuje do dezinformační webu Hlavní správy. Právě přes Bodora měl pro Hlavní správy domluvit exkluzivní rozhovor s Tiborem Gašparem po jeho odchodu z funkce policejního prezidenta. Web také propagoval i Kočnerovu relaci Na pranýři, v níž se snažil diskreditovat Slovenská novinářů. Více jsme o tom psali zde.

Autor: Petr Kola

Článek vyšel původně na webu Antipropaganda.sk

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Antipropaganda.sk

Recent Posts

Boj s dezinformacemi není v rozporu se zachováním svobody slova, říká poslanec Exner

Jak se daří ČR reagovat na dezinformace? Umíme čelit hybridním hrozbám? A jak se můžeme…

9 hodin ago

Atentátník sympatizoval s proruským hnutím Slovenskí branci a Kotlebou

Pokus o atentát na slovenského premiéra Fica je zatím plný otazníků. Prokremelští aktivisté nejprve lhali,…

15 hodin ago

Jindřich Rajchl vyhrožuje České televizi zrušením

Česká televize si dovolila zveřejnit průzkum volebního potencionálu od společnosti Kantar. To však neměla dělat.…

1 dnem ago

Šíří se fáma o úmrtí českých vojáků na Ukrajině

Na sociálních sítích se poslední dobou šíří fáma o údajném úmrtí sedmi českých vojáků na…

2 dny ago

Kastoreum se používá v jídlech minimálně, jako náhražka se požívá vanilin

Na sociálních sítích se šíří příspěvek, který informuje o náhražce vanilky, maliny či jahody v jídlech.…

2 dny ago

Opět se šíří vylhaný citát Jiřího Stracha

Na Facebooku se opět začíná šířit vymyšlený citát z loňska. „Je neuvěřitelné, jak se Američanům ve…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google