Aktuálně.cz vydalo dnes kolem poledne rozhovor s Radimem Jančurou. Zdánlivě především o Chovancovi a ÚOOZ. Ale mluvilo se v něm taky o Bison&Rose, Martinu Romanovi, ČD a Škodě Transportation. A už v jednu vypadal podstatně jinak. Jak to vysvětluje vydavatel?

A jak si to vysvětlujeme my? A ne, nestáhli ho kvůli Jančurově hlášce s potenciálem státi se legendární “Kotleba není úplně běžný fašista, protože byl zvolen lidem.”

Autor: O. Richterová / Pirátské listy

Celý původní rozhovor najdete díky Janu Cibulkovi zde: Za reorganizací policie stojí mafie. Když budou lidé Chovance urážet, ať si vymění číslo. Díky tomu, že archivoval tuto prvotní verzi, mohl Marcel Šulek po publikování nevšedně zkráceného interview srovnat rozdíly. Přinášíme jejich přehled. Ale nejprve vysvětlení on-line deníku:

V dřívější verzi tohoto textu Aktuálně.cz zveřejnilo pasáže, které nebylo možné ověřit. Z rozhovoru jsme je tedy vypustili.

Aha. Takže když někomu dám interview, musí zkontrolovat, jestli jsem mu řekla pravdu? Jinak to nesmí vydat?

NEJPRVE DOŠLO K REDAKČNÍ ZMĚNĚ TITULKU: PŮVODNĚ:

Za reorganizací stojí bývalý šéf ČEZ

Nově:

Chovanec má máslo na hlavě

DALŠÍ VÝPUSTKA UŽ SE TÝKÁ OBSAHU:

PŮVODNĚ: “Vím, že to byla trochu nadsázka, a myslím, že si to připravoval sám, a ne jeho dvorní agentura Bison & Rose, protože ti by to udělali jinak. Jeho základní chybou bylo, že o sobě řekl, že je slušný a chudý politik z tradiční strany.”

NOVĚ: “Vím, že to byla trochu nadsázka. Jeho základní chybou bylo, že o sobě řekl, že je slušný a chudý politik z tradiční strany.”

Proč bylo třeba odstranit zmínku o Bison&Rose?

NÁSLEDNĚ ZMIZELA CELÁ PASÁŽ O MARTINU ROMANOVI:

Aktuálně.cz: Ministr vnitra také ve videu říká, že jste mu před několika dny posílal poněkud jadrné esemesky. To je pravda?

odpověď Radima Jančury: Posílal jsem mu esemesku, že jsem přesvědčen, že za reorganizací stojí Martin Roman.

Aktuálně.cz: Bývalý šéf ČEZ…

odpověď Radima Jančury: Přesně tak. A také člověk, který myslím stále ovládá plzeňskou Škodu Transportation, ke které má Chovanec velmi blízko. Napsal jsem mu, že Martin Roman je největší zločinec v této zemi, největší z..d, a pokud on se bude zastávat takových lidí, pak je ještě větší z..d, neboť je politik.

A ohledně role Martina Romana máte nějaké přímé důkazy?

Víte, železnicí se zabývám víc než deset let. A vždycky mi někde vyskočí Martin Roman. Kdysi byl šéfem ČEZ, ale zároveň ze své Škody Plzeň prodával elektrárenské technologie bez výběrového řízení. Byl zároveň v dozorčí radě Českých drah a rozhodoval o tom, že se z jeho Škody Plzeň budou nakupovat vlaky pro České dráhy. Politici České dráhy milují, zejména ti z ČSSD, protože nedělají otevřená výběrová řízení. A vždycky se v tom objeví pouze jediná nabídka, kterou dává Škoda Plzeň. Mnoho politiků pak říká “tohle je Martin Roman, to my nedokážeme ovlivnit.” Je to člověk, jehož jméno se nesmí vyslovovat, ale jsem přesvědčen, že má velký vliv.

KONEC VYPUŠTĚNÉHO TEXTU

aa

Člověk, jehož jméno se nesmí vyslovovat

Je Martin Roman opravdu tak mocný, že nařídil stažení pasáže? Na sociálních sítích změněný rozhovor vzbudil velký ohlas. Např. Patrick Zandl na svém Twitteru komentuje: “Tohle Aktuálně dobře zvoralo.  Nenahráli si ten rozhovor, nebo se nechali ukecat, ať to vyhodí? Nebo ještě jinak?

Cenzuru v přímém přenosu, a navíc zdokladovanou, si nemůžeme do detailu rozebrat tak často. Tak si to užijme. Přitom kvůli výroku “Kotleba není úplně běžný fašista, protože byl zvolen lidem,” by se ten rozhovor mohl stát srovnatelně slavným. Teď nás ale mnohem víc zajímá něco jiného: řekl to ten Jančura, nebo ne? Stáhlo to Aktuálně, protože se bojí Romana, nebo o cenzuru požádal Jančura sám? A, u Jóviše, odkdy se v nezávislých médiích vypouštějí z rozhovorů pasáže, které “nejsou ověřitelné…”?

Spletitým vztahům kolem Škoda Transportation se pro HlídacíPes.org nedávno věnovala Eliška Hradilková Bártová. Proč jsou vlastníci této společnosti tak pečlivě skrývaní vysvětluje závěrečná věta jejího článku: “V letech 2010 až 2013 vyplatila Škoda Transportation svým vlastníkům skrytým ve spleti společností v daňových rájích dividendy v celkové výši přes 16 miliard korun.” Je to ale i důvod, proč zmínka o této firmě musela zmizet z rozhovoru v Aktuálně?

A mimochodem, znáte efekt Barbary Streisandové? Tohle je jeho skvělý příklad. Kdyby jen nebyl zároveň i tak děsivý.

PŮVODNÍ ČLÁNEK: http://jsfiddle.net/n1af6m61/1/embedded/result/

ZCENZUROVANÝ ČLÁNEK: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/jancura-za-reorganizaci-policie-stoji-mafie-kdyz-budou-lide/r~f2742424370411e6a4100025900fea04/

Aktualizace:

Edit 21. června 17:05: V reakci na upozornění Jana Bočka připisujeme Kredit Janu Cibulkovi.

21.6. Radim Jančura v rozhovoru pro Lidové noviny označuje vypuštění pasáže za “něco podivného” a za cenzuru.

Aktualizace 22.6.

Část redakce Economie se postavila proti vedení, píše HlídacíPes.org.

Den poté, co ředitel redakcí sdružených pod vydavatelstvím Economia Vladimír Piskáček nařídil stažení rozhovoru s majitelem soukromého dopravce Radimem Jančurou, sepsali redaktoři otevřený dopis vedení. V dokumentu, který podepsalo 24 autorů napříč redakcemi, vyjadřují svůj nesouhlas s rozhodnutím a “zcenzurováním” rozhovoru s Radimem Jančurou.


administrator

Tým manipulatori.cz