TV Nova a podivný volební průzkum

Screenshot z reportáže TV Nova, 9. 6. 2017

V Televizních novinách stanice TV Nova byl 9. 6. 2017 prezentován volební průzkum vcelku kreativním způsobem.

Reportáž byla odvysílána v rámci pátečních Televizních novin. Začíná v čase 38:30.

Nad kreativitu TV Nova upozornil na svém Facebookovém profilu pražský zastupitel Pirátů Mikuláš Ferjenčík„Na obrázku vidíte obrázek z hlavních zpráv Televize Nova a je správně uvedený jako volební potenciál daných stran. Co už na obrázku nevidíte je slovní komentář redaktorky. Ta graf na obrázku komentuje stylem, jako by šlo o volební model, tedy o odhad volebního výsledku těchto stran ve volbách. Volební potenciál přitom udává počet voličů, kteří volbu určité strany zvažují. Všimněte si, že součet přesahuje 100 %.“

(Pozn. redakce) Ve vysílání zazní komentář Lucie Borhyové: „Podle květnového průzkumu společnosti Sanep by teď volby vyhrálo hnutí Ano. Hlas by mu dalo 27,8 procenta voličů. Druhá by byla sociální demokracie s 20,4 procenty… A do parlamentu by se podle volebního potenciálu dostala i Česká pirátská strana a Realisté. Průzkum vychází pouze z hlasů respondentů kteří jsou rozhodnuti, nebo zvažují svou volební účast.“

Otázku, proč byl prezentován dva týdny starý průzkum ponecháme stranou. Podstatné v tomto případě je, jak naložila TV Nova s podobou grafu a že divákům nevysvětlila, jaký je rozdíl mezi volebním potenciálem a průzkumem. Nejdříve tedy k vizuální podobě.

Graf společnosti Sanep, zveřejněný již 26. 5. na rozdíl od Televize Nova odlišuje přesvědčené voliče a volební potenciál, jak se můžete přesvědčit níže.

TV NOVA

Screenshot z reportáže TV Nova, 9. 6. 2017

SANEP

Sanep – květen 2017

Rázem vidíme, že potenciál je něco zcela jiného než počet rozhodnutých voličů.

Volební potenciál znamená, kolik procent hlasů by strana mohla hypoteticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni lidé, kteří její volbu reálně zvažují a nevylučují účast u voleb. K výpovědní hodnotě takového modelu se sluší poznamenat, že člověk, který vážně zvažuje volbu strany A i strany B, stává se potenciálním voličem obou z nich. Proto součet přesahuje 100 %.

Volební průzkum, na rozdíl od volebního potenciálu pracuje se skutečnými daty pro jednotlivé strany.

redakce