Rekonstrukce státu bude hlídat volební kampaně projektem Fér volby

Iniciativa Rekonstrukce státu se rozhodla hlídat férovost volebních kampaní projektem s názvem Fér volby. Do projektu se může zapojit on-line kdokoliv.

Organizacím sdruženým v Rekonstrukci státu se podařilo prosadit legislativu, která může výrazně přispět k férovosti voleb, zpřehlednit financování politických stran a kampaní. To je však jen první krok k politice bez tajných sponzorů. Jak bude zákon v praxi užitečný, to záleží na nově vzniklém dozorovém úřadu a hlavně na samotných voličích. Politici musejí vidět, že voliči po nich chtějí dodržování pravidel. Nový úřad hlídá průběh kampaní a hospodaření stran, má však jen pár úředníků a ti nemohou zkontrolovat každý billboard, přečíst každý letáček, prověřit každou plakátovací plochu v republice. To musíme udělat my voliči – všímat si, která inzerce je podle pravidel a u které někdo švindluje,“ píší v prohlášení.

V jednoduchém formuláři může uživatel odeslat fotografie podezřelé kampaně. Na stránkách projektu najdete také mapku již nahlášených reklam, které můžou porušovat zákon.

Zákon nově stanovuje podmínky fér kampaně. Například každá předvolební reklama musí být označena jménem zadavatele. Kromě zákazu anonymity musejí strany používat transparentní účty a dodržovat limit rozpočtu. Strany mohou utratit na parlamentní kampaň maximálně 90 milionů korun. Také jejich dárci („třetí strany“) musejí dodržovat zákonné limity pro dary (1,8 milionu), včetně nepeněžních darů, a musejí se registrovat u dozorového úřadu.

Neoznačená kampaň je to taková předvolební inzerce, u které chybí informace, kdo ji objednal. Ať jde o billboard, plakát, leták, stránku v novinách nebo třeba online reklamu, musí vždy obsahovat informaci o zadavateli a zpracovateli. Označená musí být jak inzerce ve prospěch kandidáta, tak v jeho neprospěch (antikampaň),“ píší v nejčastěji kladených otázkách.

Napsal: Jan Cemper