Projekt „České volby v éře dezinformací“ zveřejnil závěrečnou zprávu

The Prague Security Studies Institute se v měsících září a říjnu věnoval projektu, jehož cílem bylo analyzovat chování webů šířících dezinformace během kampaně před parlamentními volbami 2017. Projekt nesl název České volby v éře dezinformací a nyní zveřejnil závěrečnou zprávu. Projekt sledoval dezinformační servery AC24, Protiproud, Sputnik CZ, Aeronet.cz, Českoaktuálně, Světkolemnás, Czechfreepress, Bezpolitické korektnosti a Vlastenecké noviny, rovněž pak facebookovou stránku Volby2017, která byla vytvořena z důvodu mobilizace určitých voličský skupin před volbami a facebookovou stránku We Are Here At Home.com, která má přes 80 tisíc sledujících.

Během předvolební kampaně (4. září – 20. října 2017) bylo na 11 sledovaných platformách (9 webů, 2 FB stránky) publikováno 306 textů věnujících se domácí politice. „Část platforem (weby AC24, Svět kolem nás, Českoaktuálně) se domácí politické situaci téměř nevěnovala a pokud ano, většinou ji popisovala, aniž by jasně stranila některému z politických subjektů. Zpravodajský web Sputnik CZ formulovat své texty nestranně, avšak poskytoval (například pomocí rozhovorů) marginálním a protestním formací prostor neúměrný jejich významu. Web Czech Free Press poskytoval v rámci prostoru vyhrazeného pro příspěvky čtenářů možnost k vyjádření více kandidujícím subjektům; toho prostorů nejčastěji využívala Česká strana národně sociální (kandidující s podporu Aliance Národních Sil) a Pirátská strana. Část platforem (weby Aeronet, Protiproud, Vlastenecké Noviny, BezPolitickéKorektnosti, FB stránky Volby 2017 a WeAreHereAtHome – přejmenovaná na Zprávy.cz) o domácí politice informovala tendenčně, otevřeně kritizovala některé politické subjekty a propagovala jiné,“ píše v závěrečné zprávě Jonáš Syrovátka.

„Výrazně byla kritizována ČSSD (obviňovaná z údajné přípravy tunelování zásob lithia), TOP 09, KDU-ČSL, STAN a Strana zelených (zejména v souvislosti s pozitivním postojem k EU, NATO a migraci). Hnutí ANO bylo taktéž velmi kritizováno, avšak zároveň jej někteří z autorů vnímali jako možného spojence protestních stran v boji proti establishmentu. ODS a Pirátská strana byly také kritizovány, avšak zároveň některé sledované platformy (Vlastenecké noviny a Czech Free Press) publikovaly jejich politická prohlášení. KSČM byla v textech zmiňována spíše se smíšenými sentimenty, což ji mohlo poškodit v očích voličů hledajících protestní alternativu. Jediná převážně pozitivně vykreslovaná strana byla SPD, jejíž volba byla v řadě textů doporučována (FB stránka WeAreHereAtHome přímo sdílela její volební spoty),“ píšou v konečném sumáři.

„Během předvolební kampaně se objevily 3 dezinformace, kterým se věnovalo 14 textů; všechny tyto dezinformace jako první zveřejnil web Aeronet. Nejvlivnější byla dezinformace obviňující ČSSD z přípravy vytunelování zásob českého lithia, kterou ve svých textech zmínila většina sledovaných platforem, a která se v různých textech objevovala od svého zveřejnění (4. října) až do dne konání voleb (20. – 21. října); k šíření této dezinformace (nejen na sledovaných platformách) mohlo přispět i to, že ji některé kandidující subjekty (SPD, ANO) využily ve své volební kampani,“ dodávají autoři projektu.

Terčem dezinformace byl v sledovaném období i náš server Manipulátoři.cz. Dezinformační zpravodajský web Aeronet zpochybnil pravost smlouvy, kterou zveřejnil náš server a dokazuje, že Tomio Okamura vyváděl peníze z hnutí Úsvit. Tento dokument byl na základě svědectví anonymního „forenzního specialisty z New Yorku“ označen za falzifikát a interpretován jako součást kampaně, která má za cíl poškodit SPD. Bohužel pro ně pravost smlouvy potvrdil i sám Tomio Okamura (předseda SPD), který však argumentoval, že smlouva byla formálně podepsána, ale nikdy fakticky nebyla naplněna.

Napsal: Jan Cemper