Někteří rakouští Svobodní nechtějí poskytovat informace nepohodlným médiím

Rakouské ministerstvo vnitra pod vedením Herberta Kicka z pravicové FPO (Svobodní) se nechtělo bavit s částí médií a chtělo jim omezit přístup k informacím. Na veřejnost se dostaly pokyny pro styk s veřejností, které rakouskému policejnímu mluvčímu poslal někdo přímo z ministerstva. „Potrestán“ měl být týdeník Falter a deníky Kurier a Der Standard. Podle pokynů s nimi měla policie omezit kontakt na „nutné právně minimum“.

Premiér Sebastian Kurz takovou praxi odmítl. „Bránit ve výkonu nebo bojkotovat vybraná média se v Rakousku konat nebude. To platí pro všechny, kteří jsou zodpovědní za komunikaci na všech ministerstvech a také ve všech veřejných institucích,“ ujistil Kurz. Dodal , že „jakékoli omezování svobody tisku je neakceptovatelné.“

Ministerstvo vnitra potvrdilo pravdivost uniklých informací. Autorem mailu byl prý mluvčí ministra Christoph Pölzl. Bránil se, že šlo jen o návrhy, které v žádném případě nemají být považovány za povinné. FPO (Freiheitliche Partei Österreichs – Svobodná strana Rakouska) je známá svými protiimigračnými a místy až krajně-pravicovými postoji. Zmíněné periodika ji za to několikrát v minulosti kritizovali ( zde , zde nebo zde ). FPO články vnímá jako jednostranné, kritické a zavádějící.

Ministerstvo dále v uniklé zprávě doporučilo i to, aby se do povědomí široké veřejnosti prostřednictvím tisku dostávali zejména sexuální útoky, při kterých oběť nebyla v žádném osobním spojení s pachatelem. Policejní mluvčí by se měli při informování novin soustředit na občanství podezřelých a v případě cizinců objasňovat, jaké jsou národnosti a náboženství.

Opoziční strany požadují, aby ministr Kick odstoupil. To se však s největší pravděpodobností nestane. Sebastian Kurz tyto výzvy nijak víc nekomentoval a odsoudil pouze návrh ministerstva.

Kauza nevrhá dobré světlo na probíhající předsednictví Rakouska v Radě Evropské unie. EU v současné době čelí fenoménu „fake news“. O to více je dnes přístup k svobodným a nezkresleným informacím potřebný, i přesto, že třeba ne vždy novináři publikují chválu a pozitivní články. Unie rakouských žurnalistů považuje případ za nebezpečný precedens. Snahu rakouského ministerstva vnitra o trestání vybraných medií odsoudila i Mezinárodní asociace tisku v Bruselu.

Článek v originále vyšel na webu Antipropaganda.sk: https://antipropaganda.sk/rakuske-ministerstvo-vnutra-odporuca-obmedzit-spolupracu-s-mediami/
Napsala: Ivana Ďurčová

 

Líbil se vám článek? Podpořte nás a staňte se naším patronem!