Mikrovlnní troubové aneb jak to bylo s tím „zákazem“ mikrovlnek v SSSR

Jan Cemper se 13. prosince 2017 v článku Jak je to s těmi mikrovlnkami „Radka Kotena“? věnoval hoaxu, který Radek Koten, poslanec za Okamurovu Stranu přímé demokracie, převzal z ezoterického pseudozpravodajského serveru Lajkit.

Pan Cemper uvádí, že se mu nepodařilo zjistit, že by mikrovlnné trouby byly kdy v Sovětském svazu – nikoli v Rusku, jak chybně píše Lajkit – zakázány.

Opravdu také zakázány nebyly. Pokusil jsem tedy zjistit o tomto hoaxu více. Narazil jsem nakonec na server Livejournal, kde autor s přezdívkou Rychkoff v článku Vyvrácení mýtu: zákaz mikrovlnek v SSSR z 9. ledna 2014 dokázal nesmyslnost této pověsti. Mikrovlnné trouby se podle jeho zjištění v Sovětském svazu vyráběly už od konce sedmdesátých let. Falešná zpráva se mohla rozšířit proto, že v tehdejším režimu šlo o nedostatkové zboží a že v roce 1989 stála mikrovlnná trouba více, než kolik činila průměrná měsíční mzda.

Rychkoff zjistil, že prapůvodním zdrojem byl článek The Proven Dangers of Microwaves, jehož autory údajně byli Anthony Wayne a Lawrence Newell (údajně z The Christian Law Institute & Fellowship Assembly) a který byl v roce 2000 publikován na ezoterickém webu Halexandria. Vše se jeví od počátku jako podvrh, protože nikde nelze najít ani údajné autory, ani údajný ústav.

O rozšíření hoaxu v Rusku se 3. dubna 2012 zasloužil server Mixednews.ru, od kterého jej pak přebíraly další servery. Mezi nimi byla i Komsomolská pravda.

Lajkit převzal článek ze serveru Prvopodstata, přímý odkaz ale již nefunguje. V každém případě je očividné, že server pana Geršla převezme kdejakou hámotinu podle hesla „Dobré prase všecko spase.“

Článek z Livejournalu ovšem 18. prosince 2017 převzal na svém blogu i člen Izborského klubu, putinovec a velká autorita našich kremlofilů Nikolaj Starikov, takže se s vyvrácením hoaxu budou muset smířit i naši konspiracisté.

Napsal: Miloš Kadlec
Jan Cemper