Dnes se podíváme na to, jak snadno se z Turecka stane Brandýs a ukážeme si, jak lidé nechápou princip perspektivy.

Nevím jak vy, ale já už jsem tyhle fotky kapitálního úlovku na Facebooku párkrát viděl. A přišlo mi zbytečné tomu věnovat pozornost. Ale teprve dnes jsem se podíval i na to, kolik sdílení už příspěvek nasbíral. A nestačil jsem se divit.

Hezké, viďte. Nu a tenhle příspěvek nasbíral od února 2016 přes 61 tisíc sdílení. Odkud se ale vzal?

Dlouhá cesta do Brandýsa

Zprávu se stejnými fotkami najdeme už v prosinci 2015 na serveru TN.cz. Vysloužila si 4 tisíce sdílení.

Stránky patřící TV Nova nicméně uvádějí jako zdroj údajně tureckých fotek malajskou stránku Sukan Star TV, což jak zjistíte už při zběžném pohledu, je chrlič podobných click-baitů. Ale to jsme odbočili.

V březnu 2016 publikuje zprávu se stejnými fotkami slovenský web topky.sk, ovšem vylepšuje ji o lokalizování do českého Brandýsa. A to není náhoda – ono totiž jestli něco v „šokujících“ zprávách funguje, tak to je princip geografické blízkosti. Ten je postaven na tom, že lidi prostě zajímají víc zprávy o událostech blízkých, než vzdálených.

A jak je to tedy ve skutečnosti? Vysvětlení je prosté, milý Sherlocku…

V tomhle případě se skutečně o žádnou záhadu nejedná. Na fotkách vidíte něco, čemu se říká perspektiva, což je optický jev, při kterém se bližší objekty zdají větší, než objekty vzdálené. A protože jeden obrázek vydá za tisíc slov, ukážeme si to názorně:

A protože hrátky s perspektivou zvládne kdekdo, s podobnými zprávami se setkáváme poměrně často. O jednom takovém – konkrétně o desetikilové kryse – už jsme psali dříve.


contributor